ESP + Moiré: Sakte gjør susen

Fushions første visning var en ekte fusjon av mote og kunst, og var dermed både performance og show-room i Galleri LVM.

Publisert

Tekst og foto: Tone Skårdal Tobiasson

ESP sto for performance biten; mens Moiré – i det innerste rommet i galleriet – presenterte sin Collect kolleksjon – som har ambisjonen om å bli en livslang garderobe for en vid målgruppe.

Norske motemerker forstår mer og mer at alternativet til fast fashion og overproduksjon – med katastrofale følger for planeten – er å skalere ned, lokal produksjon og ‘slowing the flow’.

Elisabeth Stray Pedersen satser både på norsk ull, lokale tekstiler produsert av Krivi Vev og Røros Tweed, og søm i Oslo med sitt merke ESP. Med utstillingen Hole in the Woods av Andreas Siqueland som bakteppe, kom de jordnære og duse fargene til sin rett på modellene som viste signaturkåper i to av galleriets rom. Siden utstillingens tema er akkurat dette at vi høster uhemmet av naturen for å tilfredsstille våre egoistiske behov; var det betimelig med akkurat disse to designmerkenes tilnærming til bærekraft: Å sakke ned tempo og fokusere på en transparent og lokal verdikjede som spiller på lag med naturen.

Med kunst fra Andreas Siqueland som bakteppe, kom ESPs kolleksjon til sin rett.

Moiré : Må tenke nytt

– I over to år har vi jobbet med ganske store kolleksjoner og nye mønstre, forklarte Charlotte Fische, som sammen med Linn Sannes Brevik-Ribeiro er duoen bak Moiré. – Vi har sett hva som funker og det er de plaggene og stoffene vi tar videre. Grunndesignen blir en stamme av fem skjorter, tre skjørt og flere jakker som kundene kan variere stoffene og fargevalget på. Vi baserer oss på lin, silke, ull og økologisk bomull i denim-delen.

Moirés designduo Linn Sannes Brevik-Ribeiro og Charlotte Fische satser på en kolleksjon som skal ha tilnærmet evig liv.

I løpet av 2020 skal merket ha en sterk tilstedeværelse med nettbutikk, og jobbe mer fokusert direkte med kunder. – Vi vil åpne opp kommunikasjonen og satser mer på livsstil enn mote, med stadige endringer. Trender blir mer og mer borte, både for de på 70 og de på 20 – vi har nemlig en veldig bred målgruppe som er villig til å investere i plagg de ser for seg skal få et langt liv i garderoben. Vi er i en fase i motebransjen hvor alle må begynne å tenke nytt, mener Fische. – Noen valg er ubehagelig, men de trenger seg på. Det er selvsagt mer moro å stadig skape noe nytt, men det er ikke nødvendigvis hensiktsmessig. Ambisjonen vår er jo ikke å pumpe ut ting som mister sin relevans.

De peker på at retail virkelig står overfor store utfordringer: - Planen vår var helt fra starten å hoppe av karusellen som stadig spinner raskere. Nå har vi funnet en måte å gjøre det på, forklarer Fische. Med en utrolig nordisk blåfarge, kamel, hvitt og svart som gode basisfarger vil klassiske og fleksible antrekk fungere godt over tid og være stilige langt frem i tid. – Selv unge begynner å tenke på klær som noe de skal investere i og satse på kvalitet; og vi har brukt mye tid på å finne fram til akkurat det siste: Stoffer i utsøkte kvaliteter. Over tid vil vi nok utvide kolleksjonen med noen nye elementer; men de skal fortjene sin plass i vårt univers, avslutter Fische.



Powered by Labrador CMS