Tonje Plur, Hilde Kjønstad og Elisabeth Stray Pedersen
Tonje Plur, Hilde Kjønstad og Elisabeth Stray Pedersen

Fretex går for up-cycling samarbeid

I sammenheng med Fushion Oslo presenterte Fretex samarbeidet med designerne Tonje Plur og Elisabeth Stray Pedersen, med deres up-cyclede unika plagg som blir å finne på JF Curated butikken i Oslo fremover.

Publisert

Tekst og foto: Tone Skårdal Tobiasson

Med tema bærekraft og undertittel From Thought to Action, var det spennende å se akkurat hvilken innfallsvinkel arrangørene skulle ta i sammenheng med et bredt og kontroversielt tema. Den nye bydelen rundt Deichman Bjørvika, Munch museet og Oslobukta var settingen for utstillingen hvor kunst møter mote og design. I vinduene til foreløpig tomme butikklokaler kunne besøkende ta inn over seg alt fra resirkulerte sko og håndsydde klær fra Slovakia til fotografier med politisk budskap og vannfontener i lek med høstens løv.

Fra debattsamtalen
Fra debattsamtalen

Før den offisielle åpningen torsdag kveld, inviterte Marte Djupsland i JF Curated til en intim samtale (som ble filmet og vil være tilgjengelig på www.instagram.com/fushionoslo) som ble ledet av Melk & Honning redaktøren Ida Elise Eide Einarsdóttir. Tema var «verdien av et plagg i et råvareperspektiv» med Fushion Oslo utstillere Elisabeth Stray Pedersen, Tonje Plur og Fretex – som de to designerne hadde inngått et «up-cycling» samarbeid med. Mesteparten av dagens resirkulering er såkalt «down-cycling» hvor tekstilene blir svakere eller de rett og slett brukes som kluter, isolasjon osv. Målet med dette prosjektet var derimot å gi tekstilene en høyere verdi og sørge for et langt liv til innleverte tekstiler.

Herredresser og gardiner

- For oss var det viktig at prosjektet måtte kunne utnytte tekstiler vi har mye av og hvor vi kan «plugge inn» systemet uten for mye arbeid, forklarte Hilde Kjønstad, prosjektansvarlig hos Fretex, som selv har bakgrunn fra «fast fashion». – Vi for veldig mange henvendelser fra designere som vil ha gratis materialer, men med disse to føltes hele grunntanken veldig riktig, forklarte Kjønstad. Valget falt for Elisabeth Stray Pedersen sin del i hovedsak på herredresser. – De har et utrolig lager av disse og de sliter med å selge dem slik de er, forklarte Pedersen. Plur valgte seg interiørstoffer fra gardiner, puter og duker: - Dette er også stoffer som det er vanskelig å selge og som det finnes utrolig mye av.

Mens Tonje Plur valgte å sy om interiørstoffene mest til unika ytterplagg, hadde Elisabeth Stray Pedersen gjort noen grep med dressjakkene og buksene som ga dem akkurat det androgyn-feminine preget som internasjonale designmerker paraderer på catwalken i diverse utgaver sesong etter sesong – men for ESP sin del basert på å ta vare på «det man har». – Jeg liker å leke med vintage selv, fortalte Pedersen under dialogen, kledd i en av sine egne «omskapte» dresser. – I sammenheng med dette prosjektet jobber vi etter etterspørsel, ikke med å produsere mye og volum og så håpe at det treffer. Det er også med på å høyne verdien at vi bruker begreper som folk får et forhold til, som akkurat «up-cycling». Ord er viktig.

Gardiner uten skadelige stoffer

Vi spurte Plur om å bruke interiørstoffer kunne være problematisk, siden disse ofte inneholder brannhemmende kjemikalier. – Jeg har testet dem med fyrstikk, og stoffene tok fyr, så disse ser ikke ut til å inneholde den typen skadelige stoffer. Jeg har også undersøkt nærmere, for produsentens navn sto i jarekanten. I følge det jeg fant, var de stoffene som ble solgt til hjemmebruk ubehandlet. Og de gardinene og dukene er helt tydelig hjemmesydde.

Etter et lite sceneskifte hvor Fretex ble erstattet av en stylist som jobber med mange av magasinene, tok samtalen en uventet vending om hvorfor vintage og redesignede unika plagg ikke så ofte finner veien til glansede motesider: - Vi blir ofte bedt om å velge ut klær fra de som annonserer.

Det er vel første gang noen har turt å uttale denne bransjehemmeligheten så klart i en offentlig sammenheng. Motebransjens makt – også over media – bør derfor diskuteres mer åpent i fremtiden, nå som katta er ute av den kjente sekken.

Fushion Oslo festivalen varer fra 17. til 20. september.