Remi Mikkelsen i Moss Copenhagen var meget godt fornøyd med mange nye kunder
Remi Mikkelsen i Moss Copenhagen var meget godt fornøyd med mange nye kunder

Grei start, men ønsker flere innkjøpere

MotemessenOslo var en suksess rent teknisk, og fikk en grei start, men adm. direktør i Texcon ønsker seg flere innkjøpere – både Texcon-medlemmer og eksterne kunder.

Publisert

- Det er synd at det er flere arrangementer samtidig, og det er synd at ikke flere benytter sjansen til å se så mange kolleksjoner på ett sted for å se på nyheter og hente inspirasjon. Men det tar tid å innarbeide et nytt konsept, så vi evaluerer i etterkant og finner ut hvordan vi kan få messen bedre kjent og hva som kan gjøres bedre og annerledes, sier han.

Men om noen utstillere ikke var fornøyd med tilstrømningen av innkjøpere, var andre kjempefornøyd. Blant dem Arne Jäger og Asbjørn Fjeldheim i Mazing, som kunne reise hjem med en rekke nye kunder. Det samme gjaldt i høyeste grad også Remi Mikkelsen, agent for Moss Copenhagen, som etter bare noen timer på lørdag hadde registrert sju nye kunder, og på søndag ettermiddag, nesten hadde mistet tellingen. – Det er 17, nei faktisk enda flere. Jævelsk mange! Takk for hjelpa, lyder det på klingende nordnorsk etterfulgt av en hjertelig latter.

Texcon hadde lagt opp til visninger av norske og utenlandske merker, og Lisbeth Larsen holdt trendforedrag begge messedagene. En sprudlende og humoristisk gjennomgang av ulike fargetrender og tre stilretninger, Souvenir, Pioneers og Modernist, hvor det er en del fellesnevnere: forbrukerens behov og ønske om frihet og opplevelser, kravet om kvalitet og det ypperste av håndverksmessig utførelse, stadig mer fokus på miljø og bærekraft og mer tekniske materialer og teknologi.

Hun hadde også en del viktige råd til butikkene: - Husk at kundene egentlig ikke har behov for noe av det dere har! Vi handler ikke av nød, men av lyst. Derfor må de butikkansatte lese seg opp, lære mer om produktene de selger, kunne fortelle en historie og gi kundene en god opplevelse. Det er ikke nok å innfri kundens forventninger, det er den som overgår forventningene som er stjernen, slo hun fast.

Lisbeth Larsen sprudler på scenen
Lisbeth Larsen sprudler på scenen