Høsten blir rutete og fargerik
Ruter, farger og print. Tre stikkord som sier svært mye om det som ble vist på messene i Berlin denne uka.
Rutene er til de grader tilbake i motebildet for damene. Rutene ses særlig på bukser, jakker og yttertøy. Ruter kommer både i den klassiske grå versjonen, men også i masser av forskjellige farger som rød og grønn.
I tillegg forsetter fargene å dominere. Rødt i alle nyanser over til orange er viktig. Også denne sesongen kombineres fargene med print og mønstre.
Farger og mønstre kombineres. Leverandørene fyller på med flere andre farger enn før, og vil fortsette med det fremover. Print og mønstre er især blomster eller andre naturinspirerte motiver. Kjole/skjørt/bukse med motiv sammen med en strikkegenser eller jakke blir viktige antrekk.
Farger, volum og pels preger yttertøyet. Dempede naturgrønne eller brune plagg er en rolig måte å få flere farger i garderoben sin, men sesongen byr også på yttertøy i lilla, blå, gul og rød. Jakker med volum i forskjellige lengder er fortsatt aktuelle, mens kunstig pels i farger også er med i leverandørenes kolleksjoner.
Stripene er fortsatt aktuelle. De ses i forskjellige bredder, spesielt i bluser/skjorter, bukser og dresser. De kommer i klassiske farger som svart, hvit og blå, men også i sterke farger. Den brede sportsinspirerte stripen er den nye varianten og gir det klassiske en casual vri.
Herremoten
Rutene er tilbake i motebildet for herrene. Rutene er både meget markante, som røde og store, men også diskrete, som grå farger med myke og diskrete overganger. Ruter i bukser, skjorter, jakker og antrekk er en sterk trend neste høst/vinter. Et must for ung herre, og en måte å oppdatere den eldre herren på.
Men det skjer også mer med skjortene, hvor flere leverandører kommer med diskrete motiver av kamuflasje eller blomster. Herrestrikk byr på flere funksjoner og overveiende tynt strikk.
Når det gjelder yttertøy er det mye tekniske materialer: moteindustrien har fpr alvor tatt opp kampen med sportsbransjen og kutter stadig ned på forspranget i produktutviklingen som sportsbransjen skaffet seg for noen år siden. Vi ser mye halvlange jakker i ull, gjerne med ruter, i tillegg til de tekniske stoffene, og det er fokus på korte jakker med volum: bomber-, biker-, hette- og denimjakke.
Blått og grønt som hovedfarger går igjen hos de aller fleste leverandørene. Quiltteknikken brukes til å skape mønstre i volum-uttrykket. Ellers er stripene fortsatt aktuelle; fra nålestriper til de brede, sporty og markante.