Innkjøpsuka i gang
Innkjøpsuka i Oslo er i gang. Etter en forholdsvis rolig start lørdag, hadde både innkjøpere og leverandører en travlere søndag. Og avtalebøkene blir enda tettere de neste tre dagene, før trafikken avtar noe mot neste helg, da hovedmengden av innkjøpere begynner å bli ferdig for denne gang.
Som vanlig var det god og optimistisk stemning rundt om i showrommene. Men alle er enige i at bransjen står overfor store endringer, slik at mange er litt forsiktige og usikre på hva som skjer de neste årene.
Den stadig tøffere konkurransen fra netthandel er det store samtaleemnet. Hva gjør vi nå for å henge med, og for å unngå å bli prøverom for netthandlerne?
I løpet av få år har butikkenes innkjøpsmønster endret seg. Mens det for få år siden var ganske vanlig at butikkene kjøpte inn opp mot 80-85 prosent av varebeholdningen på forhånd, er andelen forhåndsordre i dag gjerne nede i mellom 50 og 60 prosent for damebutikker, og enda lavere for herrebutikker. Det blir stadig større muligheter for å kjøpe inn varer i sesong, både med omgående levering, og med stadig bedre tilbud om NOS-varer og supplering fra leverandørene. Derfor blir innkjøperne stadig flinkere til å planlegge sesongen og holde igjen stadig litt mer av budsjettet til innkjøp underveis i sesongen.
- Det er stor forskjell på hvordan vi kjøper inn varer i dag i forhold til for noen år siden. Nå jobber vi mer med budsjettet på forhånd og sørger for å holde av nok til å kjøpe inn i sesong. Men man kan ikke holde seg for strengt til budsjettet heller. Ser vi noe som vi vet selger godt ut av butikk, må vi selvsagt ta det med, sier Berit Haugen, i Miss Bee, som sammen med datteren Linda Haugen Eriksen var i gang med innkjøpene hos Kristin Ruud i Zebra Agenturer i Norwegian Fashion Center på Fornebu på lørdag.
Og fra de andre showrommene på Fornebu, i Moteforum, Maridalsveien og ellers rundt om i byen kommer de samme meldingene. Bra, stemning og forsiktig optimisme blant innkjøperne.