Internasjonal stemning tilsatt glede i København

Smilene var tilbake blant innkjøperne, og de kom fra mange forskjellige nasjoner da København inviterte til moteuke.

Publisert

Av Helle Mathiesen og Ove Hansrud

Moteuken i København er slutt, og stemningen var generelt riktig god i både Øksnehallen, hvor Revolver fant sted, og i Bella Center, som dannet rammen om CIFF.

En av nyhetene i denne utgaven av Copenhagen Fashion Week var CIFFs etablering av en showscene i den hallen der det tidligere var barnemesse. Her kunne man blant annet oppleve VIA Design Graduate Show 2017. At scenen fysisk lå i Bella Center, gjorde det mulig for mange av messens utstillere å få mulighet til å se elevenes avgangsshow. CIFF Kids har i flere år hatt sitt eget velfungerende barneunivers i Forum, så det fungerte godt å omdanne den tomme hallen til showscene. Et riktig godt initiativ.
Et av moteukens tilbakevendende begivenheter er konkurransen Designer’s Nest, som denne gang foregikk i det nyrenoverte D’Angleterre. Her kunne HKH Kronprinsesse Mary sammen med publikum se et show hvor unge designere fra en rekke av verdens mest velrennomerte designskoler hadde skrudd fullt opp for innovasjon og lekenhet i deres kunstneriske kreasjoner. Designer’s Nest er organisert av Revolver i samarbeid med Eyes on Talents. Vinneren ble Reea Marie Peltola fra Aalto University of Art & Design i Finland.

Kjøpelysten er tilbake

Stemningen i såvel Øksnehallen som i Bella Center opplevde Tekstilforums utsendte som meget positiv. Mange utstillere sa at detaljistene tydeligvis hadde fått igjen lysten til å kjøpe inn igjen. Innkjøperne virket generelt mindre presset, og dermed var de klar til å hente inspirasjon i de tusenvis av kolleksjoner som moteukens leverandører tilsammen presenterer.
I Bella Center var det et fint flow av besøkende under det meste av messen. Særlig var det gjort ekstra ut av å informere de besøkende med hjelpsomt personale og god skilting, som fungerte meget godt. Blant annet virket det som det var flere besøkende og mer liv i CIFF Showrooms enn tidligere.

Og overalt på både CIFF og Revolver hørtes det danske språket side om side med svensk, finsk, norsk, tysk, italiensk, hollandsk og engelsk med videre. Ingen tvil om at riktig mange utenlandske innkjøpere hadde tatt turen til København for å se på skandinavisk mote.

Godt fornøyd Syversen

Norge havde også en del utstillere i København, og vi møtte noen av dem på CIFF.

I C-hallen hadde Syversen en flott og pstand, som med sin oppbygging inviterte de besøkende til å komme inn og kikke nærmere på de spennende merkene som den internasjonale familievirksomheten distribuerer.
Hans Erik Syversen var godt fornøyd:
- Vi har hatt noen riktig gode her i C-hallen med besøk av en rekke betydningsfulle og store indkjøpere. De besøkende vi har hatt, har kommet fra blant annet Danmark, Sverige og Finland, og det har også vært en del nordmenn. I mine øyne er CIFF blitt en skandinavisk messe med et internasjonalt uttrykk, og det er akkurat det messen skal være. Våre sterke amerikanske myrker med Ralph Laurens nattøj som nyeste skudd på stammen trekker mye mennesker. I B-hallen har vi en selvstendig stand med Muchachomalo, men der har det vært litt mere stille. Vi ønsket å vise Muchachomalos identitet i et selvstendig univers, fordi merket har et spesielt uttrykk. Men vi må nok erkjenne at vi mister Syversen-synergien med denne oppdelingen. Men alt i alt, så er CIFF en fantastisk god messe for oss, konkluderer Hans Erik Syversen.

Boheme tilbake på CIFF

Boheme var tilbake på CIFF etter et par sesonger vekk fra messen. Nå var tiden kommet for å vise flagget i København igjen, og Boheme kunne også presentere innkjøperne for Pia E. Jakobsen, som er ansatt som ny selger i Danmark.
- Vi har hatt en del svenske og finske kunder. Her er innkjøpsmønsteret at man handler, når man er på messe. Danskene opplever vi ofte som mer avventende – de henter inspirasjon på CIFF, men venter med å sette ordren til når selgeren kommer på besøk. Generelt synes jeg at lokalitetene her i Bella Center er fine, men mange av våre kunder er desverre noe misfornøyde med den måten inngang- og garderobesystemet fungerer på. Og så tror jeg fortsatt at vi ville få flere besøkend, hvis messen hadde med en av helgedagene, sier innehaver Kjell Karlsen til Tekstilforum.

CIFF er topp profesjonell

Kyrre Alver fra Blender Agency er en av CIFFs aller største utstillere. Blender Agency stilte ut ikke mindre enn 17 internasjonale merker, blant demnoen som de eier helt eller delvis selv. Det gjelder CalaJade, FWSS, Kolour’s og Diemme. De øvrige merkene er Blender Agency agenter for. I mange år var Blender Agency til stede under moteuken i København i eget showroom, men de seneste tre sesongene har CIFF vært den foretrukne salgsplattformen.
- CIFF er en topp profesjonell og internasjonal plattform for oss. Alt er vel tilrettelagt og gjennomført – alt fra lys og lyd til segmentering. Vi selger mye varer her og har en riktig god omsetning. Vi er her for å jobbe, og CIFF gir oss fantastiske og inspirerende rammer til det. Vi er veldig positive og har kun gode ting å si om CIFF. Representantene for de internasjonale merkene vi har med, er alle meget imponert over messen, og vi skylder CIFFs sjef Kristian W. Andersen en stor takk, for alt fungerer virkelig helt perfekt for oss her i Bella Center, sier medeier og CEO Kyrre Alver.