Klart for Oslo Runway

Oslo Runway gjennomføres denne sesongen digitalt. Datoene for arrangementet er 18.- 20.august, og består av et variert program som inkluderer 20 norske motemerker.

Publisert

Det digitale formatet vil presentere lokale designere og merkevarer gjennom unike videoer, paneldiskusjoner, intervjuer og møter med designere.

Alle de digitale videoene vil bli lansert på gitte tidspunkt på www.oslorunway.no og vil også være tilgjengelige her i etterkant.

Tirsdag 18. august åpner Avenue, med presentasjon av deres AW20 kolleksjon. Videre følger presentasjon av Oleana fra deres hjemby Bergen, og deretter designersøstrene bak merket Diawéne som leder oss fra Bøler til Ellingsrud. Siste presentasjon denne dagen er Elisabeth Stray Pedersen i et urbant samarbeid med Villbrygg.

Onsdag 19. august starter Holzweiler med et lukket yoga arrangement hvor de lanserer deres kolleksjonssamarbeid med Run & Relax. En video fra arrangement vil være tilgjengelig på den digitale plattformen onsdag morgen.

Deretter vises en presentasjon av Avenue sin SS21 kolleksjon. Dagen avsluttes med en presentasjon av et spennende samarbeid mellom Gina Tricot og det norske streetwear-merket Nicki Studios.

Melk & Honning kårer mote-Norges mektigste.

Fashion Talks

Programmet for paneldebattene under Oslo Runway er åpent for alle med billett og vil foregå den 20. august på DOGA i Oslo og via live streaming gjennom TicketCo.

– Oslo Runway og hele den internasjonale motebransjen har måttet retenke runwayformatet denne sesongen. Det har vært utfordrende, men også frigjørende! Vi har valgt å gi større plass i programmet til å reflektere over viktige samfunnsspørsmål som motebransjen må ta stilling til. Vi er derfor stolte over paneldeltakerne som vil tilby sine unike perspektiver på design og presentasjon av mote i et moderne og kulturelt perspektiv, sier interim leder i Oslo Runway Elin Carlsen.

Det tas opp tre temaer:

Talk 1: I hvilken grad speiler norsk mote samtiden og kulturen? Og hvordan formidler motemagasinene samtiden?

Paneldeltakere: Kunst – og motekulturhistoriker og journalist i Morgenbladet Ragnhild Brochmann, redaktør i Costume Kine B. Hartz, Førsteamanuensis School of Arts, Design and Media med en Ph.D i media og kommunikasjon Synne Skjulstad, medeier i Envelope1976 Pia Nordskaug og medeier og kreativ direktør i Envelope1976 Celine Aagaard.

Talk 2: Hvorfor er verdier knyttet til sosial bærekraft viktig for fremtidens motemerker?

Paneldeltakere: Head of Sustainable Projects and Global Communications hos den italienske luksus e-handels aktøren Louisviaroma Fernanda Hernández og kreativ direktør i Moiré Charlotte Fische.

Talk 3: Mangfold i den norske moteindustrien – hvor står vi egentlig? Og hvor går veien videre?

Paneldeltakere: Content creator Felicia Noelle Donkor, modell og medeier i smykkemerket Diawéne Haddy Ceesay, Head of Men's, Image Agent og Scout hos Team Models Alexander Norheim og medeier og daglig leder i motehuset Holzweiler, Andreas Holzweiler.