København befester stillingen som Skandinavias motehovedstad
- CIFF fungerer utmerket for oss. En god plattform for å dekke våre skandinaviske kunder, sier Kyrre Alver i Blender Agency.
Blender-standen har etter hvert blitt en snakkis og et sentralt punkt for mange av de besøkende på Bella Center. Med sine mange høyprofilerte internasjonale merker og de norske, som CalaJade og FWSS, er det stor trafikk. Denne gangen dekker Blender nærmere 500 kvadratmeter i Centerhallen på Bella Center. – Vi trives godt her, og har et godt samarbeid med CIFF, som er meget dyktige til å legge forholdene til rette, sier Alver.
Det er tydelig at København-messene befester rollen som Skandinavias messehovedstad. Innkjøpere fra hele Skandinavia bruker CIFF og Revolver til en stor del av sine innkjøp, og stadig flere fra andre land i Nord-Europa er på plass. Den positive utviklingen CIFF og Revolver har hatt de siste årene har gjort at stadig flere merker, fra små skandinaviske nisjemerker til internasjonale tungvektere velger København.
Merker som ikke vurderte København overhodet for bare noen få år siden, og som nå gjør de danske messene aktuelle for alle typer butikker. Som i sin tur bidrar til at ikke bare skandinaver, men også internasjonale innkjøpere er på plass i stadig større grad. Eksempelvis var innkjøpere fra store selskaper som Selfridges og Lafayette, Paris på plass. Og mange godt fornøyde innkjøpere kunne melde om ordre fra Japan, Midt-Østen og en rekke land også utenfor Europa.
Holzweiler satser
Holzweiler satser tungt på København. I fjor høst hadde de egen visning, med stor suksess, og fulgte opp med en ny visning tirsdag. På standen i Bella Center var det jevnt bra trafikk hele tiden.
Treffer Skandinavia og Europa
De norske utstillerne kunne slå fast at de treffer både skandinaviske og europeiske innkjøpere i København. John Vinnem i JohhnyLove var en av dem som var godt fornøyd, både med antall skandinaviske innkjøpere, men også fordi det kom flere nye kunder fra andre europeiske land.
Anita Godell i Aphru er eksemplet på at CIFF også kan være en god arena for et lite, nystartet merke. Hun var godt fornøyd med responsen.
Syversen satser som vanlig tungt med sine mange merker, og fikk mye oppmerksomhet rundt Aksel Lund Svindals Greater than A, og nyeste tilskudd i merkeporteføljen, SAXX Underwear, som er verdens raskest voksende undertøymerke.
Også andre norske merker, som Iben, Haust, Mazing, Rosenvinge, BRGN og Boheme, var godt fornøyd med dagene i København.
Mange nordmenn
Etter noen sesonger med litt laber oppslutning var det hyggelig å registrere at det var svært mange nordmenn på plass denne gangen, både innkjøpere og leverandører.
Flere norske agenter enn før var på plass på standene til «sine» merker, og flere av dem registrerte at de norske innkjøperne brukte messen annerledes enn før. – Tidligere kom de aller fleste til København for å se, bli inspirert og kose seg og siden sette ordre da de kom tilbake til Oslo. Nå er de mer rett på sak og setter ordre. Det er tydelig at de ønsker å være mer effektive og få ting unna for å være minst mulig borte fra butikken, sier en av agentene.
Satser i Skandinavia
Det blir stadig større interesse for klær produsert i Europa. Ett av dem er italienske GAS, som nå satser for fullt i Skandinavia. Noe som er godt nytt for Roar Pedersen, ny agent i Norge for det italienske merket, som hadde en stor stand på CIFF. Et tradisjonsrikt italiensk merke med egen jeansproduksjon i Italia, med full kontroll i alle ledd, slik at de kan tilby kvalitetsjeans til under en tusenlapp ut av butikk, med gode kalkyler, noe som har gitt dem en god start i Norge og resten av Skandinavia.