Maud og FRAM med ambisjoner
Sophie Noel Vanay, designeren bak Maud, som viser for andre gang på catwalken men som nå har sin tredje kolleksjon under beltet, fikk mye skryt av internasjonale stylister og presse. Hun tok seg tid til å svare på spørsmål fra Tekstilforum etter visningen. Det samme gjorde hennes kollega, Thomas Frodahl, i FRAM. Begge har store ambisjoner for merkene fram i tid.
Av Tone Skårdal Tobiasson
- Slow fashion er viktig for deg, Sophie, hvordan implementerer du tankegangen i kolleksjonen?
- Mye handler om å roe ned tempoet i hverdagen og verden vi lever i. Konsumere mindre og heller investere i ting som kan leve i lang tid. Hvis vi kan bidra til å kjøpe smartere men mindre, har vi kommet godt på vei. Med slow fashion mener vi at man ikke skal gjøre forhastede kjøp som man kun bruker ved en anledning. Vi ønsker å tilby plagg med høy brukervennlighet med god kvalitet og som har lang levetid. Målet vårt er at man skal ha Maud plagg i garderoben sin år etter år og ta dem med på anledning etter anledning. Når man skaper gode minner med plagg kvitter man seg ikke med dem like enkelt.
Utenlandsk skryt
- Du fikk skryt av noen av de utenlandske gjestene, så vidt jeg overhørte på etterfesten, betyr det mye for deg?
- Dette betyr enormt mye for Maud. Det er med stor ydmyket man mottar skryt, ettersom de ser mye og får med seg alt som skjer ute i mote metropolene. Anerkjennelse fra utlandet gir oss også en mulighet for vekst utenfor Norge, noe vi har som målsetning i kommende år.
Materialvalg
- Hva med materialvalget denne gangen, kan du si noe om det? Jeg synes jeg så en del syntetiske materialer, og hvorfor velger du i tilfelle det?
- Det skjer mye på materialfronten i høst og vinterkolleksjon. Kanskje den morsomste sesongen å jobbe med nettopp på grunn av mulighetene for bruk av ull, jacquarder og tyngre strikk. Som alltid er det taktile og kvalitet viktig for Maud. Det å skape plagg som gir en sann tredimensjonalitet og hvor man ser tekstilenes flotte spill er ekstra gøy. Vi tar bevisste valg i forhold til animalske og syntetiske fibre. I mange tilfeller er en god blanding av fibre det beste for vaskbarhet, kvalitet og levetid. Vi er opptatt av å velge kvaliteter som er best egnet for den enkelte style. Samtidig ønsker vi å følge tekstiltrendene som ofte utfordrer hva animalske fibre kan klare. Er det mulig lager vi så rene produkter som mulig.
- Du synes tydeligvis den tredje kolleksjonen er den ‘vanskeligste’ fordi da skal brandet virkelig lande. Synes du selv at du kjenner Maud-DNAet ut og inn nå?
- Når vi nå viser vår tredje kolleksjon har vi rukket å ha første kolleksjon i butikk i 6 måneder. Vi er samtidig i ferd med å slippe kolleksjon nummer to i butikk. Det er først når varene henger der og produktene selger, at vi kan se hvordan merket virkelig presterer. Det har gått over all forventning og det er vi veldig takknemlige for. Nå har vi blitt litt tryggere, litt mer erfarne og mer sikre på hvem vi er og hvor veien skal gå videre. AW 18 kolleksjonen brakte med seg det sofistikerte fra første kolleksjon, samt det lekne og fargerike fra andre kolleksjon. Begge de kjennetegnene er elementer som jeg har et sterkt ønske om å ta videre i kommende produksjon.
Norsk DNA
- Føler du at brandet leverer som ‘norsk’ merke og i tilfelle hvorfor?
- Maud har som målsetning å dra merket utover Norges landegrenser. Samtidig er vi veldig opptatt av å levere det norske jenter trenger og ønsker. Maud løfter frem det erkenorske med navnet og historien på lik linje som hos Fram. Samtidig ønsker vi å løfte blikket og levere kolleksjoner som vekker interesse i utlandet. På den måten utvider vi horisonten og kan være med å sette norsk mote på kartet. Vi er jo som nasjon opptatt av å bære frem grundere og få nordmenn til å lykkes i utlandet. Det tror jeg vi kan klare hvis vi viser til sterke røtter fra Norge men med klær som appellerer på lik linje som andre europeiske merker
Høyer viktig
- Hva betyr det for deg at du har Høyer i ryggen? Og hvordan er samarbeidet med Thomas Frodahl i Fram i det daglige?
- Høyer, med sin lange fartstid, brede erfaring og mange butikker ga Maud en mulighet til å gå ut i markedet med en fullverdig kolleksjon fra første sesong. Dette er en faktor som styrker merkets DNA og når ut til folket i et bredt spekter.
- Hva betyr samarbeidet med Thomas Frodahl i FRAM?
- Jeg henter mye glede og inspirasjon hos mine kolleger, og flere kreative hoder er alltid bra. Man trenger alltid en som kan utfordre en selv, en som kan trygge men samtidig får deg til å pushe sine grenser. Thomas er en sånn type, med alle de egenskapene jeg trenger. Vi utfyller hverandre og gjør hverandre gode i hverdagen. Thomas administrerer og styrer alle aspekter ved Høyer Design slik at jeg får gjøre det jeg er best på: være kreativ.
FRAM utfordrer
- Kan du si litt om materialvalget ditt til Fram, Thomas?
- Vi prøver å utfordre de eksisterende produksjonsmetodene i bransjen. Identifisere bedre og renere løsninger både i design og produksjonsfasen. Det er mye som kan gjøres bedre.
Etterstrebe en ren produksjon burde jo være en selvfølge. Dette er et vanskelig og komplekst tema som ikke bare handler om bomullen er økologisk eller ikke. Man er nødt til å se bærekraft som mer enn bare råvaren. Det handler også om leverandørvalg, innfarging, forpakning, produksjon, volum og frakt, og ikke minst forbrukeren.
Som resultat av dette så vil det for eksempel alltid være mye ubleket og beige toner i FRAM-kolleksjonene. Vi er veldig selektive i hvilke farger vi bruker, og bruker gjerne naturlige metoder fremfor kjemiske.
Resirkulerte teltduker
Vi bruker også eksisterende stoffer fremfor å tilvirke nye. Bruken av «dead stock» er bedre enn å produsere noe på nytt. For våren har vi gjenbrukt gamle teltduker fra Forsvaret og «reddet» stoffer til slips fra et lager i L.A.
Norsk produksjon står virkelig øverst på ønskelisten vår. Vi jobber nå med å tilnærme oss nødvendige samarbeidspartnere slik av vi kan levere produkter der både råvaren og produksjonen er 100% norsk. Dette vil lanseres så raskt vi har funnet riktig partner
Vi mener MADE IN NORWAY burde være en naturlig del av FRAM kolleksjon.
- Føler du at du lykkes med å få fram dette til kunden siden dere har såpass tett kontakt med mange forhandlere? Er det en fordel i så henseende?
- Vi har ikke brukt dette aktivt i markedsføring av FRAM. Det burde være naturlig for alle å prøve å være så skånsomme som mulig. Men det er ikke alltid like lett. Så fremfor å skryte av oss selv, så vil vi heller prøve å bli bedre. På sikt så tror jeg at det en nødvendighet å være eksperter på bærekraft. Vi er har enda en lang vei å gå, men FRAM skal være med på å aksellerere overgangen til en renere og mer bærekraftig tekstilproduksjon. Vi skal bli eksperter. Kanskje da kan vi bruke det aktivt i kommunikasjonen vår.
- Hvordan kom samarbeidet med Arif i stand? Det svingte jo skikkelig på scenen i Christiania Teater med hans musikk på scenen.
- Arifs personlige reise, musikk og ærlige tekster er noe som resonnerer veldig godt med FRAM sine inkluderende og humanitære verdier. Arif er både et kreativt multitalent og et forbilde for mange. I tillegg til å lage veldig bra musikk, så synes vi at Arif også er Norges mest stilfulle mann.