Mye mer enn klær på Berlin-messene

Tusenvis av kleskollksjoner ble vist på messene i Berlin denne uken. Men de to største, Premium og Panorama, har begge disponert store områder til alt det som også hører til motebildet, men som ikke er klær.

Publisert

På begge messene var det som alltid fokus på core business med tusenvis av kleskolleksjoner – denne gang til AW17. Men det er tydelig at det kommer stadig flere andre produkter inn i motemessenes univers.

Av Helle Mathiesen og Ove Hansrud

Det er naturligvis alt det tradisjonelle tilbehøret i form av sko, smykker, vesker og så videre. Men det er også neglelakk, sykler, platespillere, boligdesign, duftlys og teknologiske duppeditter, ikke minst headphones i motefarger. Flere og flere av disse produkttypene sniker seg inn i motebutikkene som add-on produkter med godt tilleggssalg og glir derfor fint inn som en del av motemessene.

Fokus på besøksflow

Segmentering er et viktig stikkord når de handler om messer, og det er tydeligvis også noe som det jobbes mye med i Berlin. På Premium var der skapt en god flyt av besøkende. Som gjest hadde man inntrykk av at det var besøkende i alle hjørner av messen – også i den frittstående Kühlhaus.

Få norske utstillere

Mange svenske og danske leverandører bruker Panorama og Premium som utstillingsvindu mot Europa, men svært få norske. I Nova-hallen påPanorama fant vi tre: Molami ble etablert i 2011 og var de første som produserte headphones designet av kvinner for kvinner. Også moteriktige headphones fra UrbanEars stilte ut i hall 9, hvor de besøkende også kunne finne Staaker, som produserer droner med kamera - testet i et barskt norsk klima.

Norsk på Seek

Fire norske leverandører foretrekker den mindre Seek fremfor de store Premium og Panorama: Helly Hansen, Norwegian Rain/T-Michael og JohnnyLove.

Som vanlig arrangerte Texcon messetur til Berlin for sine medlemmer.

Optimistiske dansker

Av de skandinaviske utstillerne på Premium var mbyM, hvor salgsdirektør Morten Lind var optimistisk og klart forventet gode salgsdager.

- Vi har egen salgsorganisasjon i Tyskland, og det er en viktig årsak til den suksessen vi har skapt på det tyske markedet. Når man har egne selgere, kommer virksomheten tettere på kundene. Vi får bedre feed back enn eksempelvis med en agent. Tyskland er mbyM’s største marked, og landet er fortsatt et vekstmarked for oss. Fra 2015 til 2016 kunne vi notere en salgsfremgang på 26 prosent, sier Morten Lind.

Blant de aktuelle nyhetene som mbyM viste fram på Premium, var en undertøyserie og en linje bæredyktig produserte jeans.
mbyM har i dag en eksportandel på engrossalget på 72 prosent – for fem år siden var fordelingen mellom hjemmemarked og eksportmarked omvendt.

Mange DK Company-merker

På Premium var også Gestuz, hvor grunnlegger og kreativ direktør Sanne Sehested var på plass.

- Vi har fått mange nye kunder, og det er vi superglade for. Vi står med en flott AW17-kolleksjon, som det er meget stor begeistring for! Denne gang stiller vi med en større og flottere stand enn vi pleier. Standen presenterer Gestuz’ univers og ikke minst kolleksjonen på best mulige vis, sier Sanne Sehested.

Gestuz var det eneste merket fra det store danske DK Company-konsernet som stilte ut på Premium.
På Panorama stilte til gjengjeld 11 av konsernets damemerker i hall 1, hvor det var masser av liv. Det myldret ut og inn med mennesker. I hall 3 stilte to av konsernets herremerker, Blend og Casual Friday.

- Vi bruker Panorama som internasjonal salgsplattform – selvfølgelig primært for å selge de nye kolleksjonene til tyske innkjøpere, men messen er også viktig for oss, når det gjelder andre eksportmarkeder. Jeg vil anslå, at omkring en fjerdedel av de besøkende vi har kontakt med her, er fra andre utenlandske markeder enn Tyskland. Faktisk er det unikt for Panorama, for vi opplever at de andre motemessene vi deltar på, blir mer og mer nasjonalt orienterte, sier Jens Obel til Tekstilforum.

Fin segmentering


Også segmenteringen av merker i de forskjellige hallene på Panorama så ut til å fungere fint. Et av de nye tiltakene var en ny sammensetning av utstillere med sko, vesker og annet motetilbehør i to haller. I hall 7C kunne innkjøpere fokusere på undertøy.

NOVA i hall 9 viste et konsept med en interessant miks av design, teknologiske gadgets, gourmetmat, interiør, accessories og jeansmote. Hallen avspeiler nettopp utviklingen innenfor retail, hvor forskjellige produktgrupper presenteres i en livsstils- og designmessig sammenheng. Blant utstillerne i NOVA-hallen var B&O Play, Libratone, Lee, Wrangler og Jack & Jones med linjene Vintage, Premium og Jeans Intelligence.

Teknologi og jeans


Solid var blant jeans-utstillerne i Nova-hallen.

- Panorama har gått over all forventning for oss. Vi har holdt oss vekk fra Berlin-messene en periode, men etter denne opplevelsen er vi helt sikkert med på Panorama igjen til sommeren. Vi hadde besøk av mange interessante tyske kunder,blant annet store kjeder – og i tillegg var det stor interesse fra andre land, hvor vi møtte en del italienske kunder. Der var stor interesse for Solid, hvor våre jeans, og spesielt nyheten max stretch virkelig fikk positiv feedback. Jeg vil si at det er den beste messen vi har hatt siden Bread&Butter-tiden. Nova-hallen fungerte godt for oss, men det vil da ikke gøre noe om det kommer et par ekstra jeansmerker inn i hallen neste gang, sier Jimmy Diddi Bagger, som er salgs- og eksportsjef hos CNS Group.

Stormote som viktig industri

Det danske stormotemerket Adia hadde også god trafikk de første dagene av messen.

- Vi har hatt en riktig god opplevelse, og vi har stor glede av den synergi som ble skapt ved at Panorama har samlet utstillere med plusstørrelser i to haller ved siden av hverandre. Messen kjører også moteshow med stormoteklær, og det er etablert en café og et loungeområde. Alt i alt skaper det en god stemning, sier CEO Claus Zink.
- Den økende interessen for stormote i messesammenheng avspeiler en utvikling hvor det ikke lenger er tabubelagt å handle med mote i store størrelser. Det er blitt aspekt for at det faktisk er et viktit forretningsområde for moteindustrien, konstaterer Claus Zink.

Neste i juli

Neste moteuke i Berlin er 4.-6. juli 2017