Noe av det som dansk og internasjonal presse fikk se av de norske designerne.Foto: Eyvind Hamran)
Foto: Eyvind Hamran

New Norwegian Way i Danmark

Med «New Norwegian Way» gikk fem av Norges nye, lovende merkevarer sammen for å profilere seg i København. Med god respons.

Publisert

Av Elin Kathrine Saunes

I anledning Copenhagen Fashion Week åpnet ambassadør Ingvar Havnen og Innovasjon Norge dørene til residensen for 80 inviterte fra den danske og internasjonale motepressen.

Den norske kreative næringen slår an i Danmark om dagen, godt hjulpet av suksesser som Skam fra NRK, musikkbransjen og flere etablerte norske merkevarer. At Norge har et momentum ble understreket av interessen fra motepressen da Diemme, Elisabeth Stray Pedersen, Iben, CalaJade og Aphru samlet seg om en pressevisning akkompagnert av artisten Maria Mena, kombinert med showroom i residensen i København helt i starten av moteuken.

Tilbakemeldingene fra den danske og internasjonale motepressen var at ønsket om å oppleve mer av norsk kultur ble møtt gjennom å få servert flere sterke og forskjellige brands, kombinert med norsk mat, musikk og livsstil. At det er en spennende privat lokasjon i form av residensen til ambassadøren rammet inn hele opplevelsen.

- Denne type arrangementer der det offentlige Norge står sammen med næringen er en betydningsfull måte å øke omdømme og eksport for Norge generelt sier en fornøyd Lykke Gill Haanshuus fra Innovasjon Norge København.

Nettverk og tilstedeværelse

Internasjonalisering av norsk mote er en av fem strategier klyngen jobber etter. Formålet er å styrke bedriftenes posisjon og konkurranseevne i de internasjonale markeder ved å bygge nettverk, synliggjøre markedsmuligheter og koblinger i definerte internasjonale arenaer. I dette arbeidet er samarbeid med Innovasjon Norges utekontor og lokal forankring av arrangementene gjennom blant annet lokale pr-byrå avgjørende for å lykkes.

- I motebransjen er nettverk og tilstedeværelse avgjørende for å vekt og kjennskap til merkevarene internasjonalt. Derfor er disse arenaene utrolig viktig for eksport av norsk mote og utvikling av næringen sier Linda Refvik, Klyngeleder i Norwegian Fashion Hub

New Norwegian Way ble arrangert i samarbeid med Innovasjon Norge Danmark og Den Norske ambassaden i Danmark. Med på prosjektet var bedriftene CalaJade, Aprhu Diemme, Elisabeth Stray Pedersen og Iben fra klyngen.

Powered by Labrador CMS