Norsk innovasjon og bærekraft i København
De siste årene har norsk mote fått solid oppmerksomhet i Danmark. Med fokus på bærekraft og funksjonell design, opplever flere dansker at norsk mote er både fremoverlent og innovativ.
Det danske markedet er likevel krevende å etablere seg i. For flere av de norske merkevarene er derfor den danske moteuken en stadig viktigere arena, for å bygge nettverk, få tilbakemelding, samt møte eksisterende og nye kunder.
Flere av de norske aktørene kom hjem fra sesongens Copenhagen fashion week med nye og eksisterende kunder på listen, som tyder på at norsk mote stadig er i vekst internasjonalt. I tillegg var det norske aktiviteter utenom messevirksomhet. Holzweiler hadde sin tredje visning i København «Vår Sommer» som fikk solid oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt.
BRGN, Elle&il, The Product og Studio EBN inviterte til felles event og showroom «Norwegian Fashion: Designed by our way of life» for presse, influencere og innkjøpere.
- Nærheten til markedet gjør Danmark til et naturlig sted å satse utenfor Norge, samt at messene i København er Skandinavias beste arena for å treffe de riktige kundene. Med en stadig mer internasjonalt preget moteindustri med større variasjon i motebildet, er Danmark også et spennende marked å lære av» påpeker Fredrik Lund, daglig leder og eier av The Product.
Studio EBN, som i løpet av kort tid har fått oppmerksomhet for sitt unike materialvalg og lekent design ser at Danmark er et marked som stadig søker etter merkevarer som hennes.
- Studio EBN ønsker å ekspandere til land nærliggende til Norge. Danmark har markert et standpunkt med ønske om å endre mote i en mer bærekraftig retning. I tillegg virker det som om det danske markedet er mer åpen for andre merker på dette tidspunktet, og flere norske merker har fått fotfeste i Danmark i det siste. Eventet vårt er for oss et spennende møte med dansk presse og innkjøpere, sier designer og eier Elisabeth Benonisen
Samarbeid om nettverk
Global markedsutvikling for norsk mote er en viktig del av moteklyngens strategi. Formålet er å styrke bedriftenes posisjon og konkurranseevne på internasjonale arenaer ved å bygge nettverk, samarbeide og posisjonere norsk mote.
- Samarbeid om synliggjøring av norsk mote er effektivt internasjonalt. Det er viktig at industrien jobber for å bygge nettverk, distribusjon og arrangere markeds- og kulturtiltak, der viktige aktører får tilgang til å både møte norske designere med deres kolleksjoner, og samarbeidspartnere, sier Elin Kathrine Saunes, Prosjektleder i Norwegian Fashion Hub.
Eventet Norwegian Fashion: Designed by our way of life, ble arrangert i samarbeid med Innovasjon Norge Danmark. Med på prosjektet var bedriftene The Product, Elle&il, BRGN og Studio EBN. (Pressemelding)