Optimismen preger moteuka

Innkjøpsuka er halvveis, og det meldes om riktig god stemning fra showrommene rundt om i byen. Fra Norwegian Fashion Center, Moteforum, Maridalsveien og showrommene i sentrum kommer de samme signalene: Godt salg, optimistiske innkjøpere.

Publisert

– Vi er meget godt fornøyd, og får svært mange positive tilbakemeldinger på vårt nye showrom i Moteforum, sier Terje Brandsøy i Cream. Thomas Alexandersen og hans medarbeidere i de øvrige merkene fra DK Company på Sjølyst Plass er enige: Riktig bra.

Også Georg Undheim i Freequent, som har skiftet showrom fra tredje til andre etasje i Moteforum er fornøyd salget - og med sitt nye showrom.

Bare blide fjes

Norwegian Fashion Center på Fornebu fikk en knallåpning mandag, med nærmere 2000 tilskuere på åpningsshowet. Her er det bare blide ansikter å se, både blant leietakere og innkjøperne. Alle er enige om at de nye lokalene på Fornebu er delikate, innbydende og inspirerende.

Fra Canada

To av de mest langveisfarende gjestene på Fornebu er Frank Lyman og hans sjefdesigner Johanne Baron, som kom fra Canada for å innvie Frank Lymans showrom og være med på åpnngsshowet.

– Imponerende, og helt annerledes enn de motesentrene vi ar sett andre steder i verden, slår de fast.

Lyman lanserte sitt merke for 16 år siden, Først i Canada, siden i USA, og deretter har det hatt en fantastisk vekst. I dag selges Frank Lyman i 60 land over hele verden, og han har showrom på en rekke steder. – Men han trivdes svært godt i showrommet som er innredet av Bjørn Haug AS: - Ingen er så fine som i Oslo, slår an fast.

Johanne Baron har en klar filosofi bak sin design og kolleksjonsutvikling: Alder er uvesentlig. Vi lager klær for alle typer kvinner, i alle aldre. Kvinner som ønsker å være velkledd, stilige og elegante. Derfor blir Norge et stadig viktigere marked for oss. Norske kvinner har god stilsans, ønsker å kle seg elegant og se godt ut, og de liker vår gode passform, kvalitet og våre print og mange farger. Frank Lymans agent i Norge, Gunn Nylænder, har hatt en god salgsutvikling, og Norge har blitt et viktig marked for det canadiske merket.

Fornøyd med the HUB

I The Hub, som samler et stort antall pop up-utstillere på Fornebu, er Gard Erik Rolstad, med det svenske merket Jascha, med kjoler og topper, og kan berette om stor interesse og mange nye kunder. Også Anette Stai, med sitt eget merke, er meget godt fornøyd; godt salg og flere nye kunder.

Stai har med sin nye forretningspartner, designer Hild Andresen Bergère. – Hild er et funn for meg. Med sin lange og varierte designbakgrunn passer hun perfekt, og har tilført mye nytt og spennende. Vi har kommet meget godt i gang på kort tid. Den kolleksjonen vi nå presenterer er feminin, alders- og tidløs, laget for alle kvinner, av de ypperste kvalitetsmaterialer. Vi retter oss i større grad mot high end-butikker enn med våre tidligere kolleksjoner. Og vi har fått fantastiske tilbakemeldinger, sier Stai.

Mer synlig Levolution

Fang Brune i Levolution inviterte kundene til et hyggelig treff og vorspiel før mandagen store åpningsshow med god servering, trend-talk og visning på showrommet på Fornebu. - Vi skal markere oss kraftigere, bli mer synlige og bli flinkere til å synliggjøre at vi både er klassiske og tidløse, men også trendy: at vi i tillegg til våre mange gode baseplagg også har tøffe, trendy plagg og kombinasjonsmuligheter som gjør at Levolution-brukerne fremstår som ungdommelige, tøffe og trendy, om de kombinerer og styler riktig. Vi er ganske unike, et norsk merke med egen fabrikk i Kina, som får stadig flere kunder i alle aldre, sier Fang Brune og designansvarlig Inger Turid Hagen.