Oslo Runway på digital plattform
Oslo Runway tar i bruk en digital plattform og viser norsk mote gjennom nye formater. Oslo Runway blir arrangert 19. til 21. august.
— Oslo Runway har etter syv sesonger opplevd en enorm vekst og interesse fra presse, opinionsledere og forbrukere, både nasjonalt og internasjonalt. Arenaen er i dag den største visningsplattformen i Norge for norsk mote og design. Oslo Runway satser nå på en digital løsning til august, og vil sammen med norske mote-designere og merkevarer, vise kolleksjonene for vår/sommer 2021 gjennom nye formater på en felles digital plattform, sier Ditte Kristensen, initiativtaker i Oslo Runway i en pressemelding.
Det digitale formatet vil inneholde presentasjoner av norske mote-designere og merkevarer, direktesendinger og møter med designere, intervjuer, paneldiskusjoner og en digital handelsplattform for innkjøpere. – Vi vil hylle norsk designestetikk og håndverket bak! Vi opplever at det er mange norske innkjøpere, medier og forbrukere som, nå mer og mer, ser verdien av å kjøpe norsk og støtte opp om en norsk motebransje her hjemme, det synes vi er gledelig, sier Ditte Kristensen.
- Den nye plattformen vil ikke bare appellere til pressen og bransjen, men også inkludere forbrukeren. Det finnes en tradisjon for å gjøre norsk kreativitet og design tilgjengelig for «folk flest», og Oslo Runway vil gjennom det digitale formatet appellere direkte til forbrukere som kan følge presentasjoner og aktiviteter direkte. – Med et digitalt format har vi også muligheten til å nå ut enda bredere globalt, sier Ditte Kristensen.
Bak visningsplattformen Oslo Runway og den nye mote- og kunstfestivalen Fushion Oslo står nå også bedriftsnettverket FUSHION. Bedriftsnettverket mottar støtte fra Innovasjon Norge og har som formål å legge til rette for tverrfaglig samarbeid mellom kreative aktører slik at nettverket sammen kan skape økt omdømme og oppmerksomhet for norske mote- og designbedrifter, nasjonalt og internasjonalt. Nettverket består av en gruppe bedrifter som leverer tjenester til mote- og kulturnæringen, deriblant tunge bransjeaktører, utdannelsesinstitusjoner og SMB-bedrifter som bl.a. Norwegian Fashion Hub, Tinagent, Patriksson, Voksenåsen, Reform Projects og Arena Oslo.
SS– Oslo Runway ble etablert i 2015 som et initiativ som vil bistå til økt omdømme og oppmerksomhet rundt den norske motebransjen, nasjonalt og internasjonalt. Formålet er det samme, men formatet og innholdet har endret seg i tråd med tiden vi lever i. Den norske motebransjen har en unik posisjon og alt som trengs for den nye tiden: åpenhet og toleranse, digital modenhet, en bærekraftig tilnærming, og en designfilosofi som er påkoblet det virkelige livet. Det er dette vi skal fremme, og vi skal fortsette å være en aktuell plattform som bidrar til å skape verdi for den norske motebransjen, sier Elin Carlsen, prosjektleder for bedriftsnettverket FUSHION.
Oslo Runway finner sted 19. til 21. august under oslorunway.no og på instagram.com/oslorunway/.