Farmhousedesign hadde god trafikk på standen sin på åpningsdagen
Farmhousedesign hadde god trafikk på standen sin på åpningsdagen

Ritualer på Oslo Design Fair

Ritualer gir oss holdepunkter i hverdagen og påvirker hvordan vi lever og innreder. Dette er temaet for tredje utgave av Oslo Design Fair, som åpnet onsdag.

Publisert
Roger Reppe i Diz Smykker var en av utstillerne i B-hallen.
Roger Reppe i Diz Smykker var en av utstillerne i B-hallen.

Dette er Norges største innkjøpsmesse og møteplass for design- og interiørbransjen.

– Vi jobber kontinuerlig med å styrke vår posisjon som landets fremste møteplass for design- og interiørfeltet. Vi skal være relevante for både besøkende og utstillere, og har denne gangen mye spennende å by på av både inspirasjon, kunnskap og ideer, sier Grete Sivertsen, direktør for Oslo Design Fair.

Trend: Lunt og hjemmelaget

– En av hovedtrendene i 2017 er viktigheten av å gjøre hjemmet til et varmt sted, ønske folk velkommen og ta vare på omgivelsene, sier Lisa White, leder for interiør- og livsstilavdelingen hos WGSN, verdens fremste trendbyrå.

Hun besøkte messen for å fortelle om hvordan det hjemmelagede og hjemmedyrkede får større plass i tiden fremover, en trend akkompagnert av lagvise mønster, varme nyanser, lune tresorter og gylne metaller. Til vinteren er det mørket som omfavnes, hvor interiører i velur, dype blåfarger, bordeaux og gult blir en kilde til ro og refleksjon.

Og dette gjelder ikke bare hjeminnredning. De samme trendene gjelder i høy grad for butikkinnredning: Naturmaterialer, lune farger og innslag av det hjemmelagde, av personlige ting som skaper en lun og koselig atmosfære. Slik sett kan man si at den særnorske kosen er blitt internasjonal!

Tema: Hverdagsritualer

Tre av Skandinavias fremste stylister, svenske Tina Hellberg, danske Gitte Kjær og norske Per Olav Sølvberg har gjenskapt hvert sitt inspirerende studio på messeområdet, og Sølvberg har tro på trygghet som en fellesnevner for både ritualer og fremtidige tendenser.

– Jeg tror vi vil se en reaksjon på at verden er så merkelig for tiden. Vi vil ha nærhet og trygghet. Hjemmene våre blir trygge huler som vi kan ta og føle på, sier stylisten.

Blått og konjakk

Anne Sauro er fast utstiller på Oslo Design Fair, hvor hun møter innkjøpere både fra livsstilsbutikker, sko og klesbutikker. Hun oppsummerer skotrendene slik: - Blått har blitt en svært viktig farge, og selger snart like godt som sort. En linje med sko, støvletter og matchende vesker i konjakk har også solgt svært godt. Fortsatt er det stor etterspørsel etter modeller med spiss tå, men det er ingen entydig trend. Folk kjøper i stor grad det de liker og synes passer for dem, uten å følge de siste trendene slavisk, sier hun.

Mobil på fingeren

På Oslo Design Fair kan man finne det aller meste, også de bitte små detaljene. På standen til Fashion Mix fant vi en av de mer kuriøse detaljene: Mobilringen. Den festes på baksiden av mobilen og tres på fingeren som en ring. Dermed går ikke den forbaskede dingsen i bakken eller golvet lenger, som den pleier. Og når man tar mobilen av fingeren og setter den fra seg på bordet, fungerer ringen som støtte.