Tonje Plur: Poetisk Ronja Røverdatter
Som en av de få klassiske visningen under Oslo Fushion, viste Tonje Plur klær for en moderne urkvinne – med referanser til sterke viking-kvinner med en dose fantasi og mye poesi.
Av Tone Skårdal Tobiasson
I de røffe kjellerlokalene til Youngs på Youngstorget, som er hovedarenaen til Oslo Fushion, viste designer Tonje Plur for første gang ‘on schedule’. For et år siden var hun ‘off schedule’ på Oslo Runway, men ble en av de store snakkisene den gangen. Det var derfor fortjent at hun fikk en såpass prominent plass på den nyfusjonerte kunst-mote arenaen.
På første rad fikk internasjonal presse, stylister og fotografer med seg en urnordisk og poetisk visning; som fløt sakte forbi og ga publikum god tid til å studere antrekkene. Fargene var elektriske og skimrende; fokuset på materialene og stoffligheten har hun med seg etter flere sesonger som assistent for Admir Batlak. Og som sin læremester, vil hun heller ikke si så mye om kolleksjonen men la den tale for seg selv. Og det gjør den med sin utsøkte poesi. Det at hun lar modellene stadig vende tilbake, gjør også at publikum virkelig får se klærne – noe de fortjener. Stoffene er delvis tunge og silhuettene følger materialene – delvis med stramme korsetter og raffe smekker, med fyldige, asymmetriske skjørt. Ronja Røverdatter møter Beyoncé. Stylingen med kvister og bein som er festet til antrekkene gir et ekko av Tonjes samiske bakgrunn og gir det hele en eterisk eleganse.
Det er spesielt gøy å følge med på et så spennende talent som Tonje Plur, og for Oslo Fushion var det et pluss i margen at hun fikk vise på den første dagen. Visningen kledde lokalet; og den dvelende koreografien kler tidsånden.