God messe for John Vinnem og JohnnyLove i Berlin
God messe for John Vinnem og JohnnyLove i Berlin

Travelt for JohnnyLove i Berlin

- Vår beste Berlin-messe på lenge! Det sier JohnnyLove-gründer John Vinnem etter tre travle dager i Berlin.

Publisert

JohnnyLove stilte ut på SEEK, og er godt fornøyd: God interesse og travle tider på standen, og mange nye kunder. Først og fremst fra Tyskland og Østerrike, men også fra Nederland, Belgia og England. En ny strikkelinje i damekolleksjonen var interessant for mange.

Panorama og Premium med sine undermesser Seek, Show&Order og Bright gjør Berlin til en av de største og viktigste messene i Europa. Men denne gangen var det få norske besøkende. Noe som har flere årsaker: Mange tar seg ikke råd til messereiser i tøffe tider. Andre prioriterer København, etter at både CIFF og Revolver de siste sesongene har forbedret seg kraftig og blitt svært attraktive arenaer, særlig for leverandører og innkjøpere av dameklær. Men København blir stadig viktigere også for herremerkene, og flere av de store, tyske leverandørene som satser tungt på store stander i Panorama sier at de vil satse mer på København de neste sesongene. Noe som tilsier at de norske tilreisende i Berlin blir færre.

Store standermed fulle kolleksjoner gir oss et godt overblikk før innkjøpene, sier Arne Rønning, her på Olymp-standen.
Store standermed fulle kolleksjoner gir oss et godt overblikk før innkjøpene, sier Arne Rønning, her på Olymp-standen.

En av de norske innkjøperne som trives godt i Berlin, er Arne Rønning fra Trondheim. – De store internasjonale merkene viser kolleksjonene i sin fulle bredde i Berlin, slik at du får et godt overblikk før du starter innkjøpene, sier han. Noe flere av de andre innkjøperne, som Isaksen i Porsgrunn og Lars Sønsterud, er enige i.

Flemming Lund, agent for Olymp, mener messene i Berlin, og særlig Panorama, er viktig og interessante for norske butikker. Han er «fast inventar» på Olymps store stand hvor han møtte flere av sine norske kunder.

Agent for Meyer, Geir Håkonsløkken ser over merkets nye satsing M5, et nye linje med fem lomemrs jeans.
Agent for Meyer, Geir Håkonsløkken ser over merkets nye satsing M5, et nye linje med fem lomemrs jeans.

Lund driver også agenturet «Dansken og Kjellman» sammen med Martin Kjellman. De har blant annet agenturet på skomerket Gordon & Bros, og utvider nå med en kolleksjon med damesko.

Tyskland er et viktig marked for mange av de danske merkene som også er store i Norge. DK Company stiller ut på Panorama med de aller fleste av sine merker, og Jens Obel er godt fornøyd med responsen. Det danske konsernet satser tungt på å vokse videre i Europa, og stiller ut med et utvalg av sine merker på alle de store europeiske messene: Berlin, London, Paris og Amsterdam.

Martin Kjellman og Flemming Lund har hittil bare hatt herremerker, men utvider nå med en kolleksjon med damesko fra Gordon & Bros.
Martin Kjellman og Flemming Lund har hittil bare hatt herremerker, men utvider nå med en kolleksjon med damesko fra Gordon & Bros.
DK Company satser tungt i Berlin og på messene i London, Paris og Amsterdam.
DK Company satser tungt i Berlin og på messene i London, Paris og Amsterdam.