Varme, glade og travle dager i København
Københavns moteuke summet av positivitet, internasjonalitet og aktivitet i sommervarmen.
Av Helle Mathiesen
Temperaturen var omkring 30 grader, og airconditionanleggene hadde problemer med å kjøle ned temperaturen til de forskjllige messene og eventene i København.
Tross varmen var stemningen god, og det ble vist tusenvis av kolleksjoner for danske og ikke minst internasjonale innkjøpere under Copenhagen Fashion Week.
Det var spesielt mange norske og svenske innkjøpere som hadde tatt turen til den danske hovedstaden for å la seg inspirere og få et overblikk over trendene. Men det kom også innkjøpere, stylister, bloggere og presse til København fra mange andre land.
Copenhagen Fashion Week består av messene CIFF i Bella Center – herunder de permanente utstillerne i CIFF Showrooms, CIFF Kids i Forum og Revolver i Øksnehallen. I tillegg kommer merker og skoler som holder moteshow, og en lang rekke leverandører som viser sine nye kolleksjoner i eksterne showrom i og omkring den danske hovedstaden. Og ikke å forglemme en rekke tilknyttede events, både for bransjefolk og forbrukere.
Line of Oslo: Alle jobber seriøst!
Det blir stadig flere norske utstillere i København – de fleste på CIFF i Bella Center. En av dem er Line of Oslo som hadde stand i C-hallen. Eier og designer Line Varner kunne fortelle at mange kunder hadde booket avtaler på forhånd, og at innkjøperne ga inntrykk av at de hadde hatt en god opplevelse på messen. Da Tekstilforum kom forbi på dag 2, hadde en rekke nye kunder allerede funnet fram til Line of Oslo – nye internasjonale innkjøpere, blant annet fra England, Sverige, Tyskland og Italia.
- Jeg har vært med i København i ni år, og jeg synes moteukens utvikling har vært god. CIFF er blittt mer profesjonell og internasjonal. Alle kommer for å jobbe seriøst, men det skal selvfølgelig også være tid til å snakke uformelt med kundene. Det er noe av det jeg som designer er meget optatt av, å høre hva kundene sier. Det er viktig kjenne butikkene og få deres feedback på kolleksjonen og markedssituasjonen. Og så er det bare hyggelig å møtes i København, for vi ser selvfølgelig mange av de norske kundene igjen i Oslo, sier Line Varner.
Hun startet Line of Oslo i 2006, og merket finne si dag i forretninger i hele Europa.
IBEN: Det har vært helt topp!
IBEN hadde stand i E-hallen under store overlysvinduer. En fantastisk synlig plassering midt i messen – men nok også en av de varmeste. Anh-Marthe Storheil var glad midt i varmen.
- Messen har vært helt topp for oss! Vi har hatt masser av internasjonale kunder, blant annet UK, Holland, Sverige og Tyskland – og så har vi selvfølgelig hatt mange besøkende fra Danmark. Under messen har vi eksempelvis fått en ny, stor onlineshop fra Holland, Orangebag, og Selfridge London har vi også gjort avtale med. Jo, det har vært over all forventning, sier Anh-Marthe Storheil med et stort smil. Hun tilføyer at hun som utstiller får mange spennende kontakter som ikke bare er kunder.
- Her kommer også mange bloggere, stylister og pressefolk - i går kom det for eksempel en representant for trendportalen WSGN forbi og tok bilder av våre jeans, som han var meget begeistret for, slutter Anh-Marthe Storheil, som hadde stand i hall E for fjerde gang.
Neste utgave av Copenhagen Fashion Week finner sted fra 30. januar til 1. februar 2019.