EuroShop med retail i åtte dimensjoner

EuroShop i Dusseldorf er verdens ledende retailmesse. Fra 16. til 20. februar samles 2.300 utstillere fra mer enn 60 land og 114.000 besøkende fra hele verden i Düsseldorf.

Publisert Sist oppdatert

EuroShop har i år definert åtte dimensjoner for opplevelser. De skal dekke retaileres totale investeringsbehov og gi inspirasjon og konkrete svar på avgjørende spørsmål som alle retailere som ønsker å forbli konkurransedyktige, må stille seg selv: Hvilke funksjoner skal butikker utføre i dag og i fremtiden? Skal den fungere som en arena for opplevelse og identifikasjon? Feel-good? Pop-up markedsplass? Hvordan må de se ut og føles?

Dimensjonen retailteknologi gir overraskende, entusiastiske og stimulerende svar og skal ta deg til neste nivå. Augmented Reality, Virtual Reality, kunstig intelligens (AI), Internet-of-Things, Smart Store, Customer Engagement, mobil betaling og skybaserte tjenester er de dominerende temaene på denne scenen.

Retailmarkedsføring er treffpunktet for de “digitalt kreative”. Med temaer som kundeengasjement og opplevelse, merkeopplevelse i fysiske og digitale butikker, personalisering via mobile enheter, kunstig intelligens og digital signage.

Belysning er viet spesiell oppmerksomhet. Lys spiller en sentral rolle når opplevelse og atmosfære kommer inn i bildet. Her eksponeres fleksible tekniske løsninger som gir smart belysning med fokus på kostandseffektivitet og bærekraft.

Storytelling er hva Visual Merchandising handler om, både som en analog opplevelse og som en digital plattform.

Stadig flere supermarkeder – og til og med motebutikker – får inn kunder gjennom servering. Det er grunnen til at servering i detaljhandel er så hot at det vies spesiell oppmerksomhet EuroShop. På menyen står alt fra fast food til Michelin-stjerne-mat.

I kjøling & energistyring-dimensjonen vil det som naturlig hører sammen endelig komme sammen: nemlig økologi og økonomi.