- Må kunne snu seg raskere og kjøpe mer i sesong
- Innkjøpsuka er godt i gang. Etter en rolig start for mange lørdag tok trafikken seg opp søndag. De neste tre dagene er det tett i avtalebøkene for de aller fleste, mens det roer seg litt igjen torsdag og fredag.
Mange av innkjøperne har vært i gang med innkjøp siden forrige uke: To dager i København for å få overblikk og inspirasjon og gjøre unna mindre innkjøp og siden til Oslo for å kjøpe inn de viktigste merkene.
En av dem er Bernt Blitzner i Dressmagasinet i Egersund. Han reiser gjerne i lag med kollega Svein Vold i Eikhi på Bryne for å utveksle erfaring og få innspill i innkjøpsprosessen. Tekstilforum treffer ham sammen med sin medarbeider Bjørn Stene hos Roger Johansen i Matinique.
- Vi har vært på innkjøp siden onsdag i forrige uke og avslutter mandag. Så reiser jeg hjem og oppsummerer og får oversikt, og tar gjerne korrigeringer på telefonen med leverandørene i løpet av uken, sier han.
Blitzner regner med å kjøpe inn mellom 50 og 60 prosent av neste sesongs varer på forhånd, men er klar over at det må bli forandringer:
- Det er egentlig helt håpløst å kjøpe inn varer for så store summer seks til åtte måneder før vi skal selge dem. Ting skjer så raskt i dag at risikoen for feilkjøp blir stor. Dermed må vi «safe» og satse på basevarer og supplering fra leverandørenes NOOS-lager, noe som kan gjøre butikken kjedelig. Leverandørene må kunne snu seg raskere og få kortere produksjons- og leveringstider slik at vi kan kjøpe inn mer i sesong. Her har det skjedd mye mer blant leverandørene av dametøy, hvor det er langt flere som tilbyr express og omgående levering. Heldigvis er det endringer på gang i bransjen, med kjappere levering, sier han.
Han har tatt runden hos sine faste leverandører, men er også på utkikk etter nyheter som kan friske opp.
- Vi har hatt en tung periode i vårt etter at oljevirksomheten bremset opp for noen år siden. Da var folk forsiktige. Men nå er det endringer på gang, folk er mer optimistiske og leter etter nyheter, så da må vi henge på og finne fram til nye ting som frister, sier han.
Noen kuttes, andre tas inn
Åkki Lidl og Marte Lee fra Blå i Lillesand stiller godt forberedt hos Henriette Knudsen i Soaked in Luxury. De bruker helgen til innkjøp for å slippe å være borte fra butikken og har lagt en plan for årets innkjøp. Noen leverandører er kuttet ut, og andre har kommet til.
- Vi har drevet Blå bare et drøyt år og har brukt tiden på å finne ut hva som passer best hos oss. Nå begynner ting å falle på plass, og vi føler vi er godt forberedt, sier de.
Blå har et vareutvalg med en blanding av klær, tilbehør, interiør, møbler og lokale matvarer, så det er viktig å finne den riktige leverandør- og merkemiksen som matcher resten av sortimentet.
Lidl regner med å kjøpe inn rundt 60 prosent av neste sesongs varebeholdning på forhånd. Resten kjøpes inn i sesongen.