Mye å hente på mersalg

Jeg selger mersalg! Gaveartikler, leker og impulsvarer kan gi store merinntekter for butikkene hvis de vies større oppmerksomhet, sier Camilla Smith.

Publisert Sist oppdatert

- Butikkene må bli flinkere til å se muligheter for mersalg med tilbehør, gaveartikler og småvarer som kundene blir fristet av på vei ut. Men salget kommer ikke av seg selv. Varene må få god plass, og du må ikke «glemme» å selge dem inn. Med større oppmerksomhet rundt disse varene kan du øke omsetningen kraftig!

Hun er som alltid entusiastisk og insisterende fra sin pop up stand i Norwegian Fashion Center. Fra før har hun solgt inn tusenvis av hårsløyfer og hårbøyler. Nå selger hun i tillegg for Handysize Nordic. Bamser, dukker, leker, små gaveartikler og annet som er lett å plukke med seg på impuls.

Varer som fungerer godt i mange ulike typer butikker: Motebutikker, gave- og interiørbutikker, kiosker, suvenirbutikker. - Bransjeglidningen øker. De ulike bransjene glir mer og mer i hverandre, og det som før kanskje ikke var aktuelt for en motebutikk for noen år siden, kan nå være varer som selger godt og gir viktige merinntekter, sier hun.

Hun vise fram et stativ med gaver, leker og impulsartikler som passer godt inn i barnetøybutikker og gave- og interiørbutikker: - Om fyller opp stativet for 15.000 kroner fire ganger i året vil du kunne ha et mersalg på minst 350.000 kroner.

Men hun understreker: - De småvarene du selger må holde høy kvalitet og være produsert av bærekraftige materialer og være gjenvinnbart så langt det er mulig. Ikke bare produktene, men også emballasjen.

Smith blir supplert av Charlotte Gamst i Handysize Nordic, en leverandør som har gjort mye for å utvikle miljøvennlige suvenirer og gaveartikler: - Å kunne dokumentere at produktene ikke inneholder mikroplast og miljøfarlige materialer blir stadig viktigere for oss. Vi jobber stadig med å finne produsenter i Europa for å kutte ned transportbelastningen, og øke kontrollen med produksjonen, og vi kutter plast og bruker resirkulerbar emballasje. Noe både våre kunder og forbrukerne legger stadig større vekt på, sier hun.