Panorama på flyttefot med nytt konsept
Arrangørene av messen Panorama Berlin flytter til den tidligere flyplassen Tempelhof i januar. Nå er presenteres et konsept som går utover de klassiske sesongene, og som etter hvert skal bli en mobil messe, med ett formål: å styrke båndene mellom detaljister, produsenter og forbrukere.
Brand Avenue
Første skritt tas i januar når Panorama Berlin presenterer sin "Brand Avenue" på Tempelhof. På et område på rundt 10.000 kvadratmeter blir merkevarer vist i modulære merkevarepaviljonger. Størrelsen på områdene og arrangementene vil variere. Her har merkevarer muligheten til å vise sine produkter med fokus på produktet, merkevaren og historien bak.
Brand Village og turné
Neste skritt tas til sommeren, da “Brand Avenue” blir til “Brand Village” med en kuratert merkevare- og produktportefølje, samt forskjellige livsstilstemaer. Som en mobil pop-up-begivenhet i form av et roadshow, vil konseptet deretter, som et tredje trinn, dra på turne og stoppe på forskjellige steder.
Sammen med detaljhandelen planlegger og organiserer Panorama Berlin disse begivenhetene på de steder hvor mange forbrukere samles, og bringer derfor moten til dem. Dette pop-up-konseptet skal i følge Panorama-arrangørene samle forbrukere, forhandlere og merkevarer på en ny måte. Med denne nye tilnærmingen understreker Panorama Berlin sin “tenk annerledes” tilnærming og legger grunnlaget for et helt nytt arrangementskonsept, heter det i en pressemelding.
Hvordan konseptet blir mottatt, gjenstår å se. Panorama har hatt en nedgang i antall utstillere de siste årene. Flere av de store, tyske utstillerne har meldt at de er skeptiske til flyttingen til Tempelhof og har signalisert at de flytter over til Premium-messen i stedet.