Tidlig start på innkjøpene
Moteuka og Norwegian Fashion Week starter kommende lørdag, men mange innkjøpere velger å være tidlig ute. Dermed har det vært stor aktivitet hos mange av leverandørene allerede.
«Moteuke» er i ferd med å bli motemåned. Mange butikker starter innkjøpene så tidlig som mulig for å unngå køer og stress når de skal kjøpe inn. Derfor strekker innkjøpsperioden seg stadig mer ut, fra månedsskiftet juli/august til månedsskiftet august/september. Noe som også bidrar til godt smittevern.
- En fordel for alle. Da får vi bedre tid til å presentere kolleksjonene hver kunde, og innkjøperne kan senke skuldrene og få konsentrert seg om den viktige oppgaven de har foran seg. Innkjøp er sesongens viktigste oppgave, og da må man bruke den tiden man trenger, sier Erland Bottegård i Bottegård & Askø Agenturer, som har besøk av Henrik, Hanne og Rolf Rosenvold i Rosenvold Klær i Skien. – Egentlig tok jeg feil av hvilken uke innkjøpsuka var, men den feilbookingen passer oss utmerket. Nå kan vi bruke den tiden vi trenger, uten at noen andre står i døra og venter, sier Henrik Rosenvold.
Trygt og hyggelig
Fra Norwegian Fashion Center meldes det om stor pågang fra innkjøpere, både i messeuka og i dagene før og etter. «Alle» vil tydeligvis til Oslo på innkjøp igjen, etter at mange måtte holde seg hjemme de to siste messene.
– Vi legger opp til en optimistisk og hyggelig innkjøpsuke, pynter i friske farger, sørger for god og variert matservering og gjør alt vi kan for å skape trygge og hyggelig forhold for våre gjester, sier daglig leder Jannike Moe.
Moteforum arrangerer sin siste moteuke før senteret avvikles i sin nåværende form fra årsskiftet. Alt ligger til rette for en hyggelig og effektiv innkjøpsuke med et godt samarbeid med serveringsstedene Food Society og Kopp & Vinbar og med blant annet isbar og gratis stell av neglene og et stort utvalg med varer hos Scandi Agency i atriet. Som vanlig har Moteforum avtale med Porsche, som kjører innkjøperne til neste avtale.