Polarn O. Pyret reparerer ytterklær

Det svenske barnetøymerket Polarn O. Pyret øker satsingen på bærekraft. Nå introduseres en reparasjonstjeneste for yttertøy – under navnet PO.P Repairs.

Publisert

Med drøyt 40 års erfaring fra design av funksjonelle plagg til alle barn, med kvalitet som kan arves i generasjoner, tar nå Polarn O. Pyret det neste skrittet i bærekraftarbeidet med en reparasjonstjeneste. Fokus har helt siden starten vært å produsere klær som både er slitesterke og bærekraftige. Ambisjonen er at klærne skal kunne gå i arv og brukes av minst tre barn, og ifølge en kundeundersøkelse blir 49 prosent av alle ytterplagg fra PO.P brukt av tre eller flere barn

I den samme kundeundersøkelsen svarte 54 prosent at dersom et plagg blir ødelagt etter en tids bruk, ville den beste hjelpen være å kunne levere inn plagget for reparasjon mot en avgift.

- Selv om ambisjonen vår er tre barn i hvert plagg, kan selvfølgelig plagg bli ødelagt. En spiss gren river kanskje opp skalljakken, eller så kan glidelåsen kapitulere etter å ha blitt dratt i av ivrige barnehender alt for mange ganger. Da vil vi fortsatt kunne gi plagget et langt liv, sier administrerende direktør Nanna Hedlund i en pressemelding.

PO.P Repairs innebærer at kundene kan levere inn ødelagt yttertøy fra Polarn O. Pyret i valgfri butikk som siden hjelper til med å reparere plaggene. Det spiller ingen rolle hvor gamle klærne er, tjenesten gjelder uansett alder på plagget. Butikkene er utstyrt med reservedeler som gjør reparasjonene enklere, og det finnes i tillegg forskjellige reparasjons-sett til salgs i butikken. Reparasjonen foretas enten direkte i butikken eller ved hjelp av lokale skreddere, enten til selvkostpris eller helt gratis for de mest lojale kundene.

- Våre eksperter på barneklær – det vil si alle selgerne i butikkene våre – avgjør hvordan plagget best kan repareres. Vi tror at mange kunder kommer til å sette pris på tjenesten og at vi dermed kan gjøre en felles innsats for miljøet, sier Hedlund.

Powered by Labrador CMS