Synne Brustad (arkitekt med eget strikkefirma, Vêr) og Julia Flament-Wallin i ullmerket Søndre Flaskebekk
Synne Brustad (arkitekt med eget strikkefirma, Vêr) og Julia Flament-Wallin i ullmerket Søndre Flaskebekk

Lokal produksjon mer bærekraftig?

Oslo Strikkefestival gikk av stabelen på Norsk Folkemuseum i helgen med over 6000 besøkende som kastet seg over småskala garnprodusenter med liv og lyst. Innimellom kurs og foredrag, ble det debattert hva som kan fremme bærekraftig produksjon i Norge.

Publisert

Tekst og foto: Tone Skårdal Tobiasson

I panelet satt Ingun Grimstad Klepp (Forbruksforskningsinstituttet SIFO), Synne Brustad (arkitekt med eget strikkefirma, Vêr) og Julia Flament-Wallin (en av to gründere bak ullmerket Søndre Flaskebekk). De to sistnevnte har begge fått bryne seg på den norske verdikjeden med det resultat at Vêr har fått til garn- og strikkeproduksjon i Telemark med god hjelp av Telespinn, mens Julia foreløpig har landet på italiensk produksjon – men drømmer om å flytte det hele til Norge: – For her er virkelig alt på stell når det gjelder arbeidsforhold, miljø- og etikkutfordringene. Selv i Italia ser vi at noen ting ikke nødvendigvis er 100 prosent slik vi skulle ønske.

Samarbeid og deling var et stort tema: - Fremtiden er «open source», sa Synne og Julia forklarte hvordan de deler mønstre på nett som en del av hele forretnings-idéen. – Vi ønsker å involvere kunden i design også, slik at de får akkurat det de ønsker seg.

På nettsidene til det ferske merket står det også: «Hvis du vil rote til mønstrene våre, ta kontakt». Begge merkene definerer seg innenfor «slow fashion», og da diskusjonen beveget seg over på hvorfor mer lokal produksjon kan være mer bærekraftig, ble tre grunner fremhevet: Mindre transport (som viser seg å være en større belastning på miljøet enn man før har trodd), strenge regler for utslipp og arbeidsvilkår, men kanskje viktigst av alt: Kunnskapsgapet som oppstår når all produksjon blir borte.

Ingun Grimstad Klepp pekte på manglende politisk vilje til å se tekstilbransjen som et satsingsområde: - I Norge har tekstilbransjen veldig lav status, det ser vi både når det gjelder regulering og merkeordninger, men også i den manglende viljen til å satse. «Norwegian sweaters» er verdenskjente, men likevel klarer vi ikke å selge det «alle» forbinder med Norge: Varme og vakre ullplagg.

Greater Than A ble presentert av Jens Petter Ring
Greater Than A ble presentert av Jens Petter Ring

Tidligere i uken arrangerte Norsk Industri og Norilia Ulldagen, og der øynet man et håp om at særlig den norske sportsbransjen begynner å forstå at norsk ull kan bli et stort salgsfortrinn. – Vi lanserer nå en Vegard genser i villsauull, fortalte Lars Thronsen fra Swix Sport, som allerede har to slike Vegard gensere i handelen i norsk ull, spunnet på Sandnes Garn. – Da Vegard Ulvang så villsauullgenseren, fikk han tårer i øynene.

En annen nyhet var jakken fra Greater Than A (Aksel Lund Svindals nye motemerke), som er fôret med norsk ull. Det er Baur Vliessstoffe som har utviklet patentet på denne typen fôring, og som nå samarbeider med flere norske merkevarer som vil ha norsk ull som fôr, blant annet Amundsen Sport, Bergans, Active Brands, HellyHansen og Norrøna. Siden det foreløpig kun er et eksemplar av Greater Than A jakken, og den er Aksels personlige, var det veldig mange som ville prøve den. Vegard-genseren kastet også flere seg over, og Lars fortalte at dette med at den er laget i villsaugarn har vakt stor interesse sørover i Europa. – De elsker historien om disse ursauene.

Lars Thronsen fra Ulvang/Swix Sport presenterer Vegard genseren i norsk ull. 
Lars Thronsen fra Ulvang/Swix Sport presenterer Vegard genseren i norsk ull. 
Powered by Labrador CMS