Wild Collective på EGER

I dag, tirsdag, åpner pop-up konseptet Wild Collective på EGER i Promenaden Fashion District.

Publisert

Wild Collective ble startet som et samarbeidsprosjekt mellom 6 kvinnelige gründere som alle har fokus på bærekraft og etisk handel. Konseptet speiler et behov i en tid der kvinnelige ledere og et grønt skifte aldri har vært viktigere, og tas ut som et livsstilskonsept bestående av både en økologisk café og en helt unik retailopplevelse med freshe produkter innenfor samtlige design- og livsstilskategorier som mote og accessories, kosmetikk, mat, interiør og planter. Alle faller under en bransje som etterlater et enormt avtrykk, og hvor det er behov for positiv endring.

- Promenaden Management ønsker å skape Norges mest spennende shopping- og opplevelsesområde, og Wild Collective er et flott tilskudd til dette. Pop-ups er en stor trend i utlandet, og vi ser at det er en stor etterspørsel for dette i Oslo også. Wild Collective kommer til å fokusere på opplevelse ved å ha flere ulike aktiviteter i sin pop-up periode, noe vi tror kommer til å bli veldig ettertraktet. Vi ser frem til å få Wild Collective Pop-up på EGER i Promenaden,» sier Linn-Marie Bråthen, markedskoordinator ved Promenaden Management.

I tillegg til å være et kollektiv av kvinner som har tuftet sin business på bærekraft, vil også hele utformingen av butikken gjøres på en så bærekraftig måte som mulig. Sammen med interiørarkitekt Dorna Lakayan har det blitt skapt et interiørkonsept der aktørene resirkulerer restmaterialer og avfall fra sin egen drift og bruker disse som byggematerialer.

Der det ikke er mulig å bruke egne resirkulerte materialer på en hensiktsmessig måte, ser de til gjenbruk av elementer som allerede er produsert og i mange tilfeller allerede brukt. På denne måten sikrer de at selve prosjektet ikke bidrar til et større fotavtrykk enn nødvendig fra oppussing og innkjøp av nyproduserte møbler.

- Uansett hvor mye fokus vi som bedrifter har på bærekraft og etisk drift, slipper vi dessverre ikke unna en del ting. De fleste av oss jobber med innkjøp av produkter og råvarer som videreselges, og da er emballasje i ulike former uunngåelig. Å kunne bruke disse på en smart måte er den perfekte måten å sikre et så lite avtrykk som mulig når vi pusser opp lokalet. I tillegg til at disse materialene speiler oss som aktører - så dette blir en tydelig del av vår identitet i en positiv forstand. I tillegg til dette finnes det et hav av brukte ting folk ikke vil ha på kanaler som finn.no og materiellrester fra ulike byggeplasser som også helt fint kan brukes. Så om man er litt kreativ finnes det ingen grunn til å kjøpe alt nytt, når man både kan spare miljø og penger ved å være litt kreative med både innkjøp og løsninger, forteller Elisabeth Nyström, deleier i Oh Yes og prosjektleder for Wild Collective.

Jentene i Wild Collective ønsker å bevise at det er mulig å ha 100% fokus på bærekraft, velvære og etisk handel uten at man må inngå kompromiss på verken kvalitet eller design.

- Det er jo dette som er fremtiden! Når du kommer til oss kommer du til et univers der det bugner av fantastisk mat og drikke, skikkelig kvalitetskaffe og vakre produkter. Miljøet speiler vårt positive budskap, og skal gi en skikkelig følelse av verdagsluksus, som igjen gjør at du ikke har lyst til å dra, forteller Jenny Andersen, gründeren bak SoHo Urban Eatery, og den opprinnelige pådriveren av prosjektet.

Powered by Labrador CMS