Tre av teamet bak Stilyagi. Gloria Vitaly, Karen E. Koller og Christian Farinetti.
Tre av teamet bak Stilyagi. Gloria Vitaly, Karen E. Koller og Christian Farinetti.

Stilyagi vil redusere forbruket med bærekraftig redesign

Stilyagi er en nystartet bedrift som ønsker å fokusere på redusert forbruk og bærekraft med redesign av klær: Å utnytte og forlenge levetiden på det vi har i stedet for å kaste og kjøpe nytt.

Publisert

Stilyagi-teamet består av fire energiske personer med ulik bakgrunn og kompetanse, men med samme idealistiske mål: Å få oss til å opptre mer bærekraftig gjennom redesign.

Stilyagi ble lansert i august i fjor. Første oppdrag var å redesigne en kjole som Birgit Liodden brukte da hun intervjuet Barack Obama da han var på besøk i Oslo. I løpet av høsten vant de to konkurranser i oppstartsmidler fra Invent2, og har samarbeidet med eventselskapet Gyro, blant annet i forbindelse med Green Capital, markeringen av at Oslo blir Europas miljøhovedstad.

Foreløpig har de lokaler hos InsjUio i Forskningsparken i Oslo.

Uttrykket Stilyagi stammer fra Russland, der det oppsto en bevegelse og motreaksjon mot det konforme, kommunistiske regimet på 1940 og 1950-tallet. Ungdom som var vestlig orientert ville kle seg og leve mer fargerikt og festlig enn det som var vanlig ellers i samfunnet. De importerte stoffer og klær illegalt og redesignet for å kunne skille seg ut.

- Vi ble inspirert av navnet fordi vi også er i opposisjon: Til sterke markedskrefter i moteindustrien som står for fast fashion og en kjøp og kast-mentalitet, og fordi vi ønsker å fremme redesign for å redusere forbruket, sier daglig leder Gloria Vitaly.

. Vi er i prosessen med å etablere et AS, og har fokus på bærekraftig klesdesign og produksjon, og jobber ut ifra en policy om ikke å kjøpe tekstiler eller klær, men heller jobbe med det vi mottar, sier hun.

Planene er mange og ambisiøse: det skal holdes kurs og workshops for å øke kunnskap om bærekraft og redesign og det skal utvikles produksjon av redesignede klær. Både på bestilling og ferdige salgskolleksjoner.

- Vi ønsker både å være en pådriver for redesign og redusert forbruk, men også bidra til bedre multikulturell ressursutnyttelse ved å knytte til oss ulike fagfolk med ulik bakgrunn. For å kunne gjennomføre en bærekraftig produksjon er det essensielt å kunne produsere plagg lokalt. Dette ønsker vi å gjøre gjennom å ta i bruk lokale designere og syeksperter. Samtlige skal dette ekspanderes i ulike byer, slik at produksjonen blir så nært kundene som mulig.

Ved salg av redesignede klær ønsker vi at dette skal foregå på nett og i samarbeid med andre aktører.

Powered by Labrador CMS