Bergans kutter momsen på brukt, reparasjon og leie

Den 25. hver måned vil Bergans kutte prisen på sine sirkulære tjenester tilsvarende momsen. Målet er at enda flere vil reparere, kjøpe brukt eller leie produkter.

Publisert

– I Bergans har vi et sterkt ønske om å gjøre det enkelt og attraktivt for forbrukerne å ta bærekraftige valg i hverdagen. Vi tror at enda flere ville reparert, kjøpt brukt eller leid produkter dersom det ikke var 25prosent moms på slike tjenester, sier Yngvill Ofstad, Sustainability Developer i Bergans.

Første priskutt skjer mandag 25. mars. Tilbudet vil gjentas den 25. hver måned ut året og gjelder i Bergans-butikkene i Oslo og Ski. Der vil kundene få 25 prosent avslag i prisen på brukte og redesignede produkter, utleie og reparasjoner. Tilbudet vil også gis til alle som sender inn reparasjoner via posten med poststempel den 25.

– Produksjon av produkter er svært ressurskrevende med tanke på råvarer, vann, kjemikalier og energi. Derfor mener vi at det å sørge for at produktene våre er i bruk og lever lengst mulig, er et effektivt virkemiddel i kampen for et mer bærekraftig forbruk, forklarer Ofstad.

Ofstad sier at kampanjen først og fremst er rettet mot forbrukerne, men at det også ligger et klart budskap til myndighetene i dette. Å skape et mer bærekraftig forbruk er noe handelsaktører, forbrukere og myndigheter må gjøre sammen, sier hun.

– Vi i Bergans er klare for å ta vår del av ansvaret ved å informere, tilrettelegge og skape gode tjenester som folk vil bruke. Når vi nå kutter prisen er det også for å teste om det faktisk vil påvirke forbrukeratferden. Gjør det det, hadde det vært veldig gledelig om myndigheten fulgte opp og ga et permanent momsfritak for sirkulære tjenester slik de har gjort i Sverige, sier Ofstad. (Pressemelding)

Powered by Labrador CMS