Bergans er vinner av "Årets bidrag" med The collection of tomorrow
Bergans er vinner av "Årets bidrag" med The collection of tomorrow

Bergans vinner av «Årets bidrag»

Vinneren av «Årets bidrag» er Bergans i samarbeid med Spinnova med prosjektet «The Collection of Tomorrow». Vinneren viser stor grad av nyskaping og innovasjon og tester ut et forretningskonsept som tar tak i en samfunnsutfordring innen sin bransje.

Publisert

Bergans har testet noe nytt og dermed utfordret eksisterende normer. Produktet kan testes av forbrukere og dermed utforske nye forbruksmønstre og sirkulære forretningsmodeller og gi forbrukere mulighet for å bli andelseier i konseptet,

Bergans og den finske fiberprodusenten Spinnova har lansert en sekk laget av et cellulosebasert materiale, som bruker tremasse som råmateriale. Produktet er kun produsert i et begrenset antall og kan testes av forbrukerne, men ikke kjøpes på vanlig måte. Målet med The collection of tomorrow er å få testet Spinnova-teknologien. Den skiller seg fra andre cellulosebaserte fibre ved at det ikke brukes skadelige kjemikalier i produksjonsprosessen, samt at materialet kan resirkuleres flere ganger uten å miste egenskapene sine.

Bergans vil utforske nye forbruksmønstre og sirkulære forretningsmodeller og gi forbrukerne mulighet til å kjøpe seg inn som andelseier i materialmengden.

Akkurat nå er materialmengden formet som ryggsekker. Etter en tid i bruk kan forbrukeren returnere sekken, få den resirkulert og sydd til et nytt produkt.

Produktet er også blitt tildelt en Ispo Sustainability Achievement Award

Årets bidrag

Siden 2014 har Årets bidrag innen bærekraftig merkevarebygging blitt valgt ut i det svenske markedet i forbindelse med den årlige prisutdelingen i Sustainable Brand Index - Europas største merkevarestudie om bærekraft. I 2020 lanseres prisen «Årets bidrag» på det norske markedet.

Prisen har som mål å oppmuntre og synliggjøre bærekraftsarbeid og kommunikasjon som gjør en forskjell for mennesker, samfunn eller miljø. Alle kan nominere et bidrag, en kampanje, en lansering eller et spesifikt produkt. Juryen vurderer deretter hvilket bidrag som best oppfyller kriteriene som ligger til grunn for utmerkelsen.

Kriterier

Det grunnleggende kriteriet er at bidraget eller innsatsen det gjelder har et preg av nyskapning og innovasjon samt fokus på fremtiden. I tillegg må følgende fire kriterier oppfylles på best mulig måte:

· Bidraget skal ha testet noe nytt og utfordret eksisterende normer og måter å gjøre forretninger på i sin bransje.

· At virksomheten som søker/det søkes på vegne av har et tydelig bærekraftfokus internt

· At virksomheten har klart å engasjere forbrukere/kundene sine og fått dem til å endre atferd, eller alternativt utføre en ny og mer bærekraftig handling

· At virksomheten eller bidraget potensielt kan skape varig endring hos både avsender og forbruker/kunder.

19 bidrag

Totalt ble det nominert 19 ulike bidrag som juryen har gjennomgått i forhold til det grunnleggende kriteresett. Juryen består av Kia Klavenes, Pure Consulting (leder), Mai-Bente Paulsen, Something Good, Petter Gulli, 12 Years og Andreas Friis, Sustainability Hub Norway