Eileen Fischer ønsker å produseremindre og ta ut økningen i verdi, ikke i volum
Eileen Fischer ønsker å produseremindre og ta ut økningen i verdi, ikke i volum

Eileen Fisher - kjerring mot strømmen

Copenhagen Fashion Summit summet med sirkulær økonomi i alle kroker. Bare en av de profilerte trekkplastrene talte danskenes nylanserte Global Fashion Agenda midt imot. Den amerikanske designeren Eileen Fisher ønsker å selge mindre og ta ut økningen i verdi, ikke i volum.

Publisert

- Det er jo akkurat det som er viktig i min design! Den lille, gråhårede designeren som står bak gigant-suksessen som bærer hennes navn, sitter i sofaen og lener seg fram mot meg, oppglødd. Vi har snakket litt om den «skandinaviske måte» å kle seg på, for elementene og for aktivitet. Fleksible klær som tåler hverdager. Mye ull.

I København: Tone Skårdal Tobiasson

- Det er min design i et nøtteskall. Du skal kunne bruke dem på jobb, hjemme, når du løper etter bussen. Og jeg bruker veldig mye ullkvaliteter, det er så mange fantastiske ullmaterialer nå. Også for sommer.

Den ikoniske designeren har rett før sittet på scenen i Københavns konserthus sammen med sine ansatte, Teslin Doud, som ble headhuntet rett fra skolebenken for å velte om selskapets businessmodell. Så mens nesten alle på podiet snakker om resirkulert plast som veien til frelse, holder Eileen Fisher seg lengst mulig unna syntetiske materialer.

Eileen Fishers ambisjon er rett og slett å selge mindre. Derfor har hun åpnet The Tiny Factory i Brooklyn, her tar de tilbake klær som kundene ikke lenger vil ha og enten selger dem som ‘Fisher Found’ eller syr dem om og selger dem. Her er det ikke snakk om litt hjemmesnekret ‘third hand’, men nye design-antrekk på en delvis industriell skala. - Det er utrolig givende, fordi vi rett og slett får en oppvåkning på hva som faktisk er kvalitet, hva som varer og funker. Dette er kunnskap vi må dele med andre i bransjen og utvikle samarbeidsmodeller, sier hun.

Fabrikken er åpen for besøk, og noe av hensikten er også å vise mer om produksjonen av tekstiler.

- Vår visjon er enkelt fortalt at vi i 2020 skal være 100 prosent bærekraftig. Vi må rett og slett bare rydde opp i den uholdbare situasjonen vi har skapt.

Powered by Labrador CMS