Illfoto: Colourbox)

FN får moteselskaper til å bli klimanøytrale

Tekstilindustrien står for mer enn fem prosent av alle klimautslipp i verden. Nå har FN fått med seg en rekke moteaktører på en handlingsplan for å bli klimanøytrale innen 2050.

Publisert

I forbindelse med FNs klimatoppmøte i Polen har 43 tekstilkjeder, organisasjoner, leverandører og transportører skrevet under på et Fashion Industry Charter for Climate Action som skal bedre klimafotavtrykket gjennom hele verdikjeden. Tekstilindustrien står for mer enn fem prosent av alle klimautslipp i verden

Blant de 43 som har skrevet under og forpliktet seg er kjedene/merkene H&M, Puma, Adidas, Levi's, Inditex og Target, organisasjonen China National Textile and Apparel Council og transportselskapet Maersk.

Målene i charteret er basert på Paris-avtalen og inneholder 16 målsettinger. Blant annet skal det slippes ut mindre CO2 i produksjonsprosessen og velges mer klimavennlige råstoffer. Det skal velges mer klimavennlige transportmåter og sluttkundenes bevissthet skal økes. Oppvarming med kull skal opphøre.

Bjørn Gulden, toppsjef i Puma, uttaler:

Bjørn Gulden

Vi er klar over at over 90 prosent av Pumas karbonavtrykk genereres i delte verdikjeder. Hvis vi reduserer karbonutslippet i vår verdikjede, må vi samarbeide med våre bransjekolleger. (...) Vi setter pris på at FN har satt opp en internasjonal klimaplattform og oppfordrer også andre aktører i bransjen til å delta.

Det er opprettet seks arbeidsgrupper som skal påse at charteret følges opp.

(Kilde: FN)

Powered by Labrador CMS