GANTS sju veier til bærekraft

GANT introduserer The 7 Rules of GANT – en måte å utdanne forbrukere om plaggpleie og oppmuntre dem til å velge varige plagg.

Publisert Sist oppdatert

De 7 reglene inkluderer Rent, Reuse, Refresh, Remake, Repair, Regive og Recycle. Dette er GANTs sirkulære mote og en måte invitere folk til å lære å gi klærne et lengre liv. Med riktig pleie kan en godt laget skjorte vare i 20 år, slås det fast i en pressemelding. De 7 reglene av GANT vil bli rullet ut globalt i løpet av året.

- Mulighetene for å lage mer bærekraftige klær har aldri vært større eller mer nødvendig, sier Jessica Cederberg Wodmar, Global Sustainability Director hos GANT.

Fra første dag har holdbarhet og levetid vært sentrale faktorer i design og produksjon. Siden 1949 har merket designet tidløse plagg laget for å vare, laget av 89% naturlige materialer og inspirert av klassikere som aldri går ut av stil. Nå tar merket større stilling til bærekraft. For 2020 vil nesten 80 prosent av merkevarekolleksjonen være bærekraftig. Med det nye globale initiativet, The 7 Rules by GANT, ønsker merket å inspirere og invitere forbrukere til å ta et felles ansvar for å forlenge klærnes levetid.

- Vi bruker mer bærekraftig hentet materiale for å øke hastigheten på transformasjonen som industrien vår trenger. Ja, det er komplisert, men ikke umulig. GANT-tilnærmingen er å samarbeide med både industrien og våre forbrukere. Vi vil fortsette å ta bevisste valg og drive endring.

GANTs bærekraftmål

Med utgangspunkt i 2020 har GANT etablert følgende bærekraftmål:

2022 - GANT's bomull vil være 100% bærekraftig

 2025 - GANT vil redusere vannforbruket i produksjon med 50% 

2025 - GANTs nøkkelmaterialer vil være 100% bærekraftig hentet 

2030 - GANT vil redusere sitt klimafotavtrykk med 30% gjennom alle operasjoner

 For å gjøre motebransjen mer bærekraftig har GANT inngått partnerskap med følgende selskaper og organisasjoner:

 Waterkeeper Alliance, United Nations Global Compact, RISE  Chemical Research Institute, Textile Exchange, The Fashion  Pact, Sustainable Apparel Coalition, Better Cotton Initiative, Fashion Industry, Charter For Climate Action and Business Social.