Foredragsholderne Jo Egil Tobiasson (t.v.) og Jørgen Jørgensen sørget for faglig påfyll hos FOLK Oslo.
Foredragsholderne Jo Egil Tobiasson (t.v.) og Jørgen Jørgensen sørget for faglig påfyll hos FOLK Oslo.

- Mer pisk i miljøarbeidet!

- Bruk mer pisk i miljøarbeidet i klesindustrien og innfør miljøskatt på klær!

Publisert

Tekst og foto: Tone Skårdal Tobiasson

Det sa gründeren Jo Egil Tobiasson i Northern Playground da han sammen med Norrøna-eier Jørgen Jørgensen snakket om sine utfordringer og tanker rundt bærekraftig tekstilproduksjon i FOLK Oslos lokaler.

-Vi må tørre å bruke mer pisk, sier Jo Egil Tobiasson, gründer av fritidsmerket Northern Playground, som lanserte stripp-med-glidelås prinsippet for stillongs i ull og som siden har utvidet til lett avtagbar ull-bh og enkle topper i økologisk ull- og silkeblanding. – Vi burde innføre en form for miljøskatt på klær, som står for så mye forurensing. Dette skriver jeg stadig til myndighetene og foreslår.

Ifølge Jørgen Jørgensen, har Norrøna uten myndighetenes innblanding, innført en selvpålagt skatt på 1 % som avlat, og som skal bidra til gode miljøtiltak. Dette ble sagt samme dag som det ble kjent at UKs myndigheter sier nei til alle forslagene fra EAC (Environmental Audit Committee) som blant annet har foreslått en penny pr plagg som en «fast fashion» skatt i et forsøk på å bremse overforbruk og moms-fritak for reparasjoner etter svensk modell.

David og Goliat på samme lag

De to fritidsaktørene er svært forskjellig i størrelse, og har valgt forskjellig tilnærming når det gjelder hvilke fiber de i hovedsak velger seg, og hvor langt bak i verdikjeden de har ambisjoner om å rydde opp, men begge er opptatt av levetid og kvalitet som veien å gå i sammenheng med bærekraft. Jørgen Jørgensen fortalte om familie-firmaets snart 100-årige historie og at det nye veikartet deres som iverksettes i 2020 skal strekke fram til 2029 når de faktisk runder hundre år. Da er målet å ikke ha noen form for fotavtrykk. – Det vi har oppnådd er mikroskopisk i sammenligning med det som skal oppnås, sa han.

Utfordringene står i kø, ikke minst siden Norrøna bruker mye syntetiske materialer, og mange av disse behandles med kjemikalier for å gi dem egenskaper som skal tilfredsstille ekstrembrukeren og få produktene til å vare lenger – men med store konsekvenser for miljøet. – Gore-Tex bruker fremdeles problematiske kjemikalier og vi har valgt å presse dem til å fase disse ut fremfor å ikke bruke dem, da de silikonbaserte alternativene til fluorkarbon fremdeles må testes ut. Kvalitet balanseres hele tiden opp mot bærekraft. For eksempel vil skitt ikke prelle like godt av, og dermed vil klærne måtte vaskes oftere.

Metangass som tekstil råvare?

På spørsmål om hvorfor han ikke tok opp mikroplast-problematikken i sitt foredrag, svarte Jørgen Jørgensen at de arbeider med å erstatte dagens for det meste resirkulert polyester med biologisk nedbrytbar polyester, og i mellomtiden selger Guppyfriend vaskeposen. – Vi ser også på en ny fiber laget av metangass, for å bli klimapositive. For vi vet at alle fibre er både best og verst, sier han med blant annet henvisning til Higg Index, som han har store forventninger til som forbruker-kommunikasjon i fremtiden. At Norrønas valg av resirkulert polyester er den fiberen som scorer høyest på akkurat denne indeksen, kan muligens spille inn her. https://forskersonen.no/forbruk-kronikk-meninger/klesindustriens-plan-for-miljomerking-er-en-katastrofe/1349311 (Mens ullen fra sau som fanger karbon i et naturlig kretsløp gjennom beiting, scorer blant de dårligste.)

Jørgen Jørgensen nevnte også at Dagbladet hadde fokusert på den transporten som skjedde mellom tre kontinenter da de lanserte sin første 100 % resirkulerte plast-fleece jakke i 2012, fremfor besparelsen av råolje i produksjon. – Dette var et samarbeid med Tomra, så det var 700.000 norske plastflasker som ble resirkulert i USA, og selve jakken ble produsert i Kina, forklarte Norrøna-sjefen. https://www.dagbladet.no/nyheter/slik-blir-en-norsk-fleecejakke-laget/63154919 Gjennom Textile Exchange er de med i «100 % klubben» sammen med 20 andre firmaer som bruker økologisk bomull og Responsible Down Standard, og i tillegg jobber de for å oppnå liknende nivå med Responsible Wool Standard for den betraktelig mindre andelen ull de benytter.

Northern Playground velger en annen tilnærming, og satser på økologisk ull og silke – selv om de fleste eksperter vil hevde at økologisk drift av ullproduksjon har minimal innvirkning på selve ullen (noe annet vil gjelde for fargestoffer og annet etter at ullen er spunnet til tråd eller garn). Det ble en personlig reise da Jo Egil Tobiassen fortalte historien om hans reise fra en vilter og bereist grenseløs 20-åring til en frustrert og grinete gründer. – Det er jo vilt mange konkurrenter som selger ullundertøy, ikke minst på det norske markedet. Ikke tjente vi penger, fordi marginene var for små og produktene vi utviklet ble raskt kopiert.

Stripping og snusing i salen

Mellom strippeseanser som viste hvor enkelt det er å få av seg både stillongs og bh (joda, han hadde selv testet den), eller for å sende rundt en singlet han hadde brukt i 80 dager uten å vaske så vi alle kunne snuse på den, fikk vi høre om kuvendingen fra frustrert til flammende engasjement. – Du må bli en samfunnsaktør og slutte å tenke profitt, sa Jo Egil Tobiassen – som etter foredraget svarte at, joda, økt volum var nok løsningen på å bli bærekraftig økonomisk i fremtiden. Andre råd handlet om kvalitetsfokus og å ta sjanser (som å starte opp et prosjekt på Tøyen hvor somaliske kvinner syr opp plagg av ubrukte overskuddstekstiler; heller ikke dette er lønnsomt).

I etterkant av foredragene fikk et engasjert publikum stille spørsmål, og da noen i salen spurte om nye forretningsmodeller (Norrøna har i mange år reparert plagg) som f. eks. gjensalg og utleie, svarte Jørgen Jørgensen: - Vi ser jo at gamle Norrøna plagg selges for mer på finn.no enn vi solgte dem for opprinnelig, og det er jo helt greit. Når det gjelder utleie så er en av utfordringene at plaggene må vaskes mellom hver gang de leies ut. Vi ser nå på en CO2 vaskemaskin som ikke bruker vann – og som ikke finnes i Europa ennå – og da kan det være mulig med utleie. Vask sliter utrolig mye på klær.

Med tanke på både mikroplast og hva hyppig klesvask fører med seg av miljøutfordringer, burde kanskje pisken svinges her?

«Sustainability Stories» - som tar for seg alle slags bransjer – arrangeres av nettverket FOLK Oslo, en faglig og forretningsmessig møteplass for ildsjeler, teknologi- og oppstartsselskaper, akademia, fagpersoner, innovasjons- og forskningsmiljøer, kultur- og organisasjonsliv, politikere, etablerte selskaper og offentlige virksomheter.

Powered by Labrador CMS