Margrethe Vikanes
Margrethe Vikanes

Pierre Robert kuttet 33 tonn plast

I fjor kuttet Pierre Robert all plast i sine forpakninger. Dette førte til en plastbesparelse på nesten 33 tonn – tilsvarende 680.000 1,5 liter plastflasker, eller vekten av 26 VW Golf biler.

Publisert

Plastkuttet er del av Pierre Robert Groups omfattende bærekraftsstrategi hvor ett av målene for 2020 var å kutte plast fra produktpakninger.

- All monner drar, og denne tilsynelatende lille endringen har vært krevende, men veldig betydningsfull. Blant annet har de små plastkrokene på pakningene vært utfordrende å erstatte på en fullverdig måte, og dette gjenstår å implementere på noen pakninger i år. Men, med endringene som allerede er gjort har dette gitt store utslag og en enorm reduksjon i vårt totale plastforbruk, sier bærekraftsansvarlig i Pierre Robert Group, Margrethe Vikanes.

- Vi jobber videre med å konvertere til resirkulert plast der vi er avhengig av å beskytte produktene mot smuss og fuktighet under transport, og som beskyttelse rundt noen av strømpebuksene inni pakningene, forteller Vikanes.

I tillegg til utfasing av all plast på pakninger har Pierre Robert innført resirkulerte syntetmaterialer i alle nye sportsplagg, erstattet ny polyester i mange av merinoullplaggene, samt i undertøy laget av mikrofiber og i flere strømpebukser. Overgang til resirkulert polyester og polyamid – enten fra tekstilavfall eller resirkulerte PET-flasker, gir også stor reduksjon i klesmerkets bruk av oljebaserte råmaterialer. Dette bidrar til å skape mindre behov for uttak av ny olje, og skaper en sirkulær bruk av eksisterende plastbaserte materialer – noe som hindrer at slikt avfall for eksempel havner i naturen. — Dette alene redder selvsagt ikke verden, men vi mener det er riktig vei å gå. Sammen med en rekke andre tiltak håper vi på sikt å kunne bidra til en mer bærekraftig tekstilindustri. Det må bygges på bedre råvarer og produksjon, og bedre kvalitet som kan hjelpe til å kutte overforbruket, sier Vikanes.

Powered by Labrador CMS