b.young fornyer og satser
- Nå skjer det mye positivt! Den nye country manager for b.young i Norge, Keld Christensen, forteller entusiastisk og engasjert om b.youngs nye reise i Norge.
- Norge er b.youngs desidert viktigste marked, og nå sørger vi for at det kommer til så skje mye med merket, både med kolleksjonene og ute i butikkene, sier han. Det betyr både en fornyelse og oppstramming, økte ressurser og en rekke tiltak som skal gi merket en ny giv.
Norsk ekspresskolleksjon
- Vi ansetter en ny selger på Vestlandet fra 1. november, og vi har ansatt en dyktig, kreativ innkjøper som lager ekspresskolleksjoner kun for det norske markedet, med maksimalt fire ukers leveringstid. Det er «norske» styles, spesielt beregnet for det norske markedet, og de første kolleksjonene har tatt helt av og solgt svært godt ut av butikk.
Alt går raskere
- Med dette har vi tatt konsekvensen av at bransjen og markedet er i sterk endring. Alt går raskere. Butikkene ønsker å redusere forhåndsordrene så mye de kan, slik at de har midler og muligheter til å snu seg raskt og kjøpe inn varer i sesong. Da er det viktig å kunne tilby aktuelle varer med kort leveringstid. Vår ambisjon er å bli best på dette området.
- Da er dere samtidig i konkurranse med blant andre Floyd, som er en av de store, eksterne leverandørene til b.young?
- Floyd er en viktig, ekstern leverandør og samarbeidspartner, og selvsagt også åen konkurrent som vi har stor respekt for, men det er opplagt plass til oss begge i dette segmentet.
Riktig vare til rett tid
- Hva er riktig balanse mellom forhåndsbestilte varer og ekspressvarer?
- Det finnes ingen facitsvar, det må tilpasses den enkelte butikk og lokale marked. Når det gjelder forhåndsordre og kjøp av langsiktige kolleksjoner vil dette fortsatt være en viktig del av butikkenes innkjøp, sammen med basevarer og Never out of stock. Her er det viktig at man før riktig vare til rett tid. Derfor har vi i b.young arbeidet mye med timing, slik at butikkene får varene når det passer dem best. Ingen ønsker å få levert shorts i februar. Med rett timing på leveransene kan butikkene tjene mer penger og forbedre sin likviditet.
- Dermed må vi opparbeide en god relasjon og tillit til kundene våre – og stole nok på oss selv til å kunne si: dropp å kjøpe det plagget nå, vent heller på neste ekspresskolleksjon!
Fornyelse og oppstramming
Det har – og vil skje mange ting for å fornye og stramme opp b.young-konseptet.
- Alle merker trenger kontinuerlig utvikling og fornyelse. Vår utfordring har vært at vi tidligere favnet bredt med ønske om å tilfredsstille alle – fra 17 til 80. Vi favner fortsatt vidt, og har klær som passer de fleste, men merket er mer fokusert og strammet opp – med fokus på voksen dame.
Mer bærekraft
- Viktigste utfordring de neste årene?
- Utvilsomt miljø og bærekraft. Forbrukerne blir stadig mer miljøbevisste, og som leverandør og merke må vi være i forkant og møte denne utfordringen. Vi har kommet godt i gang, og b.young er ett av merkene i DK Company som har kommet lengst med bærekraftsarbeidet. 35 prosent av kolleksjonene i dag er laget av resirkulerbare materialer, og denne andelen vil øke de neste årene.
Butikkene fornyes
- Hva skjer med butikkene?
- Vi har sluttet å snakke om fornyelse – nå gjør vi det! Vi er godt i gang med å fornye og oppdatere butikkonseptene. Det skjer både i egne og partnereide butikker. Bare i september ble det reåpnet tre nyoppussede butikker.
Christensen har lang fartstid i bransjen, blant annet med Dranella, og siden b.young worldwide. Etter en tid ute av konsernet er han nå tilbake igjen, denne gang kun med fokus på b.young i Norge. Han ukependler fra Danmark, og er så å si kontinuerlig på farten mellom b.young-butikker og andre kunder over hele landet.
Ny ambassadør
Det skjer mye også i markedsføringen av b.young. Blant annet har de fått programleder og influencer Jannicke Wedén som b.young-ambassadør i Norge, noe som har betydd mye.
- Vi har en fantastisk posisjon i Norge, og jeg har stor respekt for den lokale forankringen med dyktige, engasjerte drivere og det de har skapt. Nå girer vi opp organisasjonen for å få opp entusiasmen og bygge en solid plattform for videre utvikling.
Christensen er en heftig og begeistret frontfigur i denne prosessen, og han har gitt klar beskjed til familie og kolleger: - Jeg skal bli gammel med b.young i Norge!
Bildetekster
Den nye ekspresskolleksjonen laget for Norge har fått god mottakelse.
Programleder og influencer Jannicke Wedén fronter b.young