THIS IS IT - tekstil-tv tar tak
NRK går stadig nye veier for å vinne unge seere, og fra 2. april kan vi følge syv avgangsstudenter på Klær- og kostymestudiet ved KHiO i deres daglige kamp for å finne sin plass i det tekstile universet. Her blir det gråt og tenners gnissel, men også glede og fremtidsoptimisme gjennom åtte episoder.
Av Tone Skårdal Tobiasson
– For meg har det vært viktig å løfte norsk design i seg selv, og gi et bilde av hvor norsk klesdesign står i dag, forteller regissør Christian Scharning, som fikk NRK med på å følge de syv designerne in spe gjennom avgangsåret på Bachelor på Kunsthøyskolen i Oslo, og et halvår inn i deres forsøk på å komme i gang med drømmen sin. – Det er også første gang NRK har laget et skikkelig moteprogram som viser hva norsk motevirkelighet er. Alt vises gjennom de syv hovedpersonene og de menneskene de møter i bransjen, og synliggjør at det faktisk finnes en gryende og til dels oppegående bransje i Norge.
Etter NRKs suksess med Unge lovende og Skam, ser det ut som de har knekt koden på hvordan å lage relevant tv for unge seere; og dokumentarserien om design-spirene Alva Brosten, Sigurd Braathen Dalen, Elnaz Gargari, Lars Terje Gudem Hansen, Aleksander Sahr, Eldbjørg Sved Skottvoll og Thalia Steffensen ser ut til å følge opp på denne fronten. – Alle liv er spektakulære, og det er hverdagsøyeblikkene som viser dette og som engasjerer, sier Scharning, som innrømmer det var en liten kamp å få NRK til å gi ham friheten til å bruke så mye tid på denne serien. – Men det er helt utrolig, de gikk med på det!
De første fire episodene handler om avgangsåret, mens de siste fire episodene følger de syv ‘ut i verden’ og den tøffe hverdagen. – Det er selvsagt en utfordring i en tv-produksjon at noen av de syv får fantastiske muligheter, mens noen av dem sliter med å finne sitt ståsted. Det var helt eksepsjonelt at Elnaz gikk hen og vant Designers Nest under Copenhagen Fashion Week høsten 2017, som første norske noensinne. Og at Alexander faktisk fikk vist sin kolleksjon under Oslo Runway i februar, forklarer Scharning. De syv har nok også gitt litt ekstra, med tanke på at tv-kameraene har fulgt dem. – Det som er ‘normalen’ i denne bransjen, hvor jobbene ikke akkurat henger på trær, kommer i et litt annet lys når noen virkelig får det til såpass raskt.
Scharnings ønske om å løfte norsk mote fram, og kvaliteten på den norske utdannelsen; tror han kan bli en realitet ved at folk får øynene opp for at det faktisk foregår ting her hjemme. – I fjor økte omsetning for norsk design med 10 prosent, påpeker Scharning, – men mange tror fremdeles at norske suksesshistorier er ikke-eksisterende sammenliknet med hva svenskene og danskene får til. For ferske norske designere, så handler det jo også om at de må finne opp sin egen bransje. De må tenke de lokale historiene, sosiale medier og mindre brands.
At de syv har fått såpass tett oppfølging, og dermed en liten dose karriereveiledning månedlig, gjør også at Christian Scharning kjenner på følelsen at han ikke lenger skal møte dem og være del av livet deres. – Det er skikkelig rart. Det er som å slippe barna ut av redet. Ett og et halvt år er tross alt lenge å være så tett på noen. Det er enormt modig av disse unge designerne å slippe oss så tett innpå dem i denne sårbare fasen, hvor både den kreative drømmen, men også selve livet står på spill.
Serien slippes på nett 2. april, og har premiere på skjermen 4. april. Da er det bare å benke seg for å følge de syv unge. Vi kommer som sagt svært tett inn på dem, opplever både skuffelsene og mestringer; blod, svette og tårer. Eller ‘THIS IS IT’ som seriens tittel så talende er – kunstverket som møtte dem hver dag som student på taket av KHiO, signert Garder Eide Einarsson.