Hele motebransjen må revurderes, mener ledende bransjeaktører i et åpent brev.
Hele motebransjen må revurderes, mener ledende bransjeaktører i et åpent brev.

Revurdér motebransjen!

Corona-krisen har vist oss at hele motebransjen må revurderes. Sesongene må tilpasses, utsalgene begrenses, og det må tenkes nytt og grønt.

Publisert

En rekke internasjonale designere, bransjeaktører og merkevarer har gått sammen i et åpent brev om forslag til en revurdert motebransje. Den nåværende sesongkonstruksjonen av motebransjen har vist seg spesielt utsatt når en krise som korona plutselig rammer. Mange selskaper ble fikk hele verdikjeden ødelagt da Covid-19 rammet.

Resultatet er mengder av usolgte varer. Høyst sannsynlig står vi foran et gigantisk salg for å tømme lagrene, men hvor butikkene ikke får fortjeneste.

I brevet slås det fast at den nåværende sesongbaserte forretningsmodellen må snus for å gjøre motebransjen mer grønn og fleksibel. Initiativtakerne håper å oppnå dette blant annet ved å justere sesongmessigheten og flyten for både dameklær og herreklær, og starter med høst / vinter 2020-sesongen med følgende forslag:

* Sett høst / vintersesongen tilbake om vinteren (august / januar) og vår / sommersesongen tilbake om sommeren (februar / juli)

* Skap en mer balansert flyt av leveranser gjennom sesongen for å gi nyheter, men også lengre levetid for produkter til å skape kjøpelyst.

* Rabatt bare på slutten av sesongen for å gi muligheter for mer salg til full pris –(januar for høst / vinter og juli for vår / sommer).

I brevet slås det også fast at det vil jobbes med å bærekraften i hele forsyningskjeden og salgskalenderen gjennom:

* Færre unødvendige produkter

* Mindre avfall i stoffer og inventar

* Mindre reisevirksomhet

* Bruk av digitale showrooms i tillegg til personlige salg

* Gjennomgå og tilpasse moteshow

(Kilde: Tøj)