Memini med nettbutikk
I midten av september digitaliserer Kristine Vikse barnemerket Memini og lanserer nettbutikken memini.no.
- Vårt selskap legger opp til en ny digitalisering innenfor både lagerstyring, nettbutikk mot forhandlere og mot sluttforbruker. Dette vil effektivisere alle prosesser og frigjør tid til å konsentrere oss enda mer om gode produksjoner og kolleksjoner, skriver hun i en pressemelding.
- Våre forhandlere vil alle få en loggin-funksjon der de får tilgang til en B2B shop med pakklister,muligheter til å legge inn ordre, laste ned bilder, ean koder og mye mer.
Nødvendig skritt
Hun slår fast:
- Digitalisering er et steg mot fremtiden vi ikke kommer utenom. Vi er en av de siste merkevarene som ikke har hatt eget nettsalg direkte mot forbruker her i Norge.
I mange år har vi holdt igjen mot digitaliseringen og egen nettbutikk. Men dette er en utvikling vi ikke kommer unna hvis vi skal overleve i dette markedet som merkevare.
- Med nettbutikken er målsetningen å øke merkevareverdien og jobbe mot den prisdroppingen som regjerer på markedet.
Vår nettbutikk kommer til å følge de samme veiledende utsalgspriser som våre forhandlere, og kun ha kampanjer på ”gamle” varer i sesong.
Memini.no skal både ha en funksjon som et redskap og lagerbutikk for forhandlere og i tillegg være webshop for forbrukere .
Norsk, bærekraftig merkevare
- Vi jobber hardt for å imøtekomme de ønsker og krav som markedet stiller til pris og kvalitet. Det er viktig for oss å få fram Memini som en bærekraftig, norsk merkevare.
Dette vil vi ha ekstra stor fokus på i all markedsføring fremover.
Memini holder en forholdsvis høy prisklasse. Dette er prisen som betales for å holde en etisk og miljøvennlig produksjon.
Vi har fokus på at det hele tiden kommer nye forbrukere og småbarnsforeldre inn på markedet, og det stilles høyere og høyere krav til bærekraft og tilgjengelighet i årene som kommer.
Vi jobber med å flytte deler av produksjonen vår over til Europa, og stiller høyere krav til våre produsenter enn noensinne.
For tiden jobbes det også med internasjonalisering av Memini. Vi ser potensiale i nye markeder i enkelte europeiske land, og kommer til å satse på et par, nye markeder i løpet av 2018, sier Vikse.
Nytt showroom
Memini flyttet inn i nytt showroom i Norwegian Fashion Center på Fornebu i januar i år.
- Vi hadde en fantastisk innsalgsperiode, og det er veldig hyggelig å komme inn i et miljø med kollegaer som man kan jobbe sammen med for å styrke den norske motebransjen, sier Vikse.
Memini har showroom 4C-03 på Fornebu.