- Mer omsetning på nett enn i butikk

- Internasjonal konkurranse, bedre logistikk og bedre betalingsløsninger vil gjøre at omsetningen på nett kommer til å overgå omsetningen i butikk.

Publisert

Det sier Alexander Haneng som er teknologidirektør i Geta og ekspert på digital strategi og e-handel. 24. januar er han blant foredragsholderne på trend- og teknologikonferansen "Handel i evig endring".

- For fysiske varer er det netthandel i kategoriene "klær, sko og accessories" som er klart størst. Dette er produkter som er lette å undersøke og bestille på nett, sier Haneng.

Han er imidlertid usikker på om dette tar 5, 10 eller 15 år.

- Det er vanskeligere å spå. Bedriften Rett Hjem har siden 1997 latt forbrukere kjøpe dagligvarer på nett, mens det er først nå etter nesten 20 år at vi ser det tar av med aktører som Kolonial og Marked.no.

Geta har levert nettbutikkløsninger til mange av landets største butikkjeder, blant annet Blomsterringen, Felleskjøpet og Saferoad. Nå opplever de også økt etterspørsel etter løsninger rettet mot bedriftsmarkedet. Sportskjeden Norrøna har fått en ny og avansert nettløsning som skal effektivisere salget av varer fra kjeden og ut til forhandlerne, og flere kan komme i tiden fremover.

Med en økning på ti prosent fra året før utgjorde netthandel seks prosent av den totale omsetningen i 2016.

Hos norske handelsaktører som har både nettbutikk og fysiske butikker, er oppunder halvparten av nettsalget såkalt «klikk og hent». Det vil si kunden kjøper varen på nett, men drar til en fysisk butikk for å hente den.

- Dette virker i utgangspunktet som en selvmotsigelse. Enten så ønsker du å handle varen på nett eller å dra til en butikk. Hvorfor gjøre begge deler? Svaret er at nettbutikken ofte gir kunden to valg: få varen tilsendt, noe som typisk tar to til syv virkedager, koster penger og som så må hentes på et postkontor, eller hent i en butikk i nærheten av deg innen en time gratis. Nye logistikkløsninger vil endre på dette, og på sikt gjøre det lettere og raskere å handle på nett enn å dra i en fysisk butikk, sier Haneng.

Han mener bedriftene trenger digital forståelse og fokus fra styret og toppledelsen om de skal klare å gjennomføre en vellykket digital omstrukturering.

- Det er der det må starte. Deretter må de få kontroll på grunndata i bedriften og sikre at de har høy nok kvalitet. For eksempel krever "klikk og hent" og ekspresslevering at man har 100 prosent kontroll på lagerstatus i alle lagre og butikker, sier Haneng.

For mer informasjon og påmelding

Powered by Labrador CMS