Memini satser digitalt

Memini er klar for full digital satsing med ny handelsplattform og stenger showrommet i Norwegian Fashion Center.

Publisert

Fra januar 2020 vil alt salg av Memini skje via vår digitale handelsplattform, ifølge en pressemelding fra Vikonsept AS.

Kristine Vikse

- De siste to årene har selskapet brukt til å spesialsy et forretningsverktøy som automatiserer alle prosesser ved å forenkle og effektiviserer ordreinngang og salg mot både forhandlere og sluttforbrukere. Plattformen er bygget i samarbeid med digitalbyrået Arego as og gir en bedre kontroll på ordreinngang, lagerstatus, produksjon og sluttsalg. Dette gir forhandlere våre muligheten til å sette ordre i fred og ro, når det passer dem best. Det er også tids- og kostnadsbesparende, ettersom reisekostnader blir redusert og ekstra lønnsutgifter spart inn for arbeidskraft som kreves når ledelsen er borte på innkjøp, skriver Krostine Vikse i pressemeldingen.

- I den digitale plattformen har forhandlerne en egen side hvor de har full oversikt over ordrene sine, og enkelt kan bestille varer fra vårt varelager i Haugesund. Siden lansering januar 2018 har omgående ordre fra forhandlere økt betraktelig.

Fra januar 2020 vil store deler av ordre fra våre forhandlere være basert på omgående leveranser, og kolleksjonene blir delt opp i flere mindre leveranser per sesong. På den måten vil aktualiteten av våre produkter bedres ytterligere, og det blir lettere for forhandlere å holde en bedre kontroll på likviditet og innkjøpsbehov. Deler av kolleksjonene vil fremdeles baseres på forhåndsordre, som også gjøres gjennom den samme plattformen. Løsningen vil også gi forhandlerne muligheten til å betale direkte ved ordreplassering. Vi tror flere leverandører vil kommet til å endre vareflyt og betalingsbetingelsene for forhandlere fremover for å få bedre økonomistyring og likviditetsflyt i begge ledd.

- Memini åpnet egen nettbutikk november 2017. Som en av de få merkevarene som holdt igjen for direktesalg av egne produkter via egen nettbutikk, var tiden inne for at sluttforbruker kunne handle Memini direkte fra vårt lager. Nettbutikken omsatte for netto 3 millioner kroner første år, en dobling av budsjettert salgsinntekt. Løsningen med egen nettbutikk er en gylden mulighet for oss å få omsetning på varer fra tidligere kolleksjoner, og fremdeles tjene på disse. I vår nettbutikk går vi frem som et godt eksempel og unngår prisdumping av aktuelle sesongvarer, ettersom vi er nøye på å holde oss til veiledende prispunkt i sesong, heter det i pressemeldingen.

Vikonsept as har siden 2017 hatt showroom på Norwegian Fashion Center på Fornebu, men lukker nå dette. Behovet for et showroom og salgsagenter forsvinner av seg selv når all ordreinngang skjer digitalt.

Den digitale satsningen i vårt selskap har vært en tids- og kostnadskrevende prosess som vi nå både ser økonomiske resultater fra og hvilken effektivisering satsningen fører til i vår daglige drift i 2019.

Powered by Labrador CMS