- Amazon kan være redningen for butikker som sliter
Korona har skapt en massemigrasjon av fysiske butikker som skal over på nett. Norgessjef i et av Europas ledende programvareselskap mener at egen nettbutikk alene ikke er en sikker suksessoppskrift i dag, men at Amazon kan blir livredningen mange norske forhandlere trenger.
4 av 10 netthandelskunder i USA, Tyskland og Storbritannia gjennomfører sine kjøp via Amazon. Om den amerikanske IT-kjempen bare når halvparten så gode tall i Norge når de kommer hit, betyr ikke det bare nesten 700 000 norske kunder, det betyr også en sårt trengt livredning til flere norske forhandlere som sliter i dag.
– Det er mye som tyder på at Amazon kommer til Norge i løpet av 2021, og det vil garantert påvirke det norske markedet, konstaterer Steffen Breen, norgessjef i programvareselskapet Dynamicweb.
Ifølge den seneste medlemsundersøkelsen fra NHO Service og Handel svarer så mye som 45 prosent av bedriftene at de merker svakere likviditet og redusert omsetning i varehandelen som følge av koronakrisen. I tillegg viser undersøkelsen at 11 prosent av handelsbedriftene frykter konkurs.
– Markedet skriker etter gode løsninger som gir forhandlere fleksibilitet og forutsigbarhet i sin nye online-tilværelse. Det kan Amazon bidra med. En bedre mulighet til å få vist frem og solgt sine produkter til kunder i og utenfor Norge skal vi lete lenge etter. Amazon har nemlig all den trafikken og logistikken du trenger, og som du ikke nødvendigvis klarer å få til like raskt på din egen nettside, sier Breen.
Det er nettopp Amazons inntjeningsmodell som kan være avgjørende for flere norske forhandlere. De tar betalt €39 i måneden og en prosentandel av salget en forhandler faktisk gjør.
– I motsetning til markedsføring og nyansettelser, som for mange som sliter i dag kan være en risikofylt investering, er Amazon en sikker investering du vet du får avkastning på. Noe jeg mener er en luksusvare i disse tider. Spesielt også siden mange føler de må bruke mye penger på markedsføring for å i det hele tatt fortelle omverden at deres produkter kan fås kjøpt på nett, sier norgessjefen i Dynamicweb.
Bør ta stilling til Amazon nå
Dynamicweb er ledende i Europa på å utvikle og vedlikeholde virksomheters tilstedeværelse på nett. I dag har de over 5 000 kunder og drifter over 12 000 nettsider og butikker. Under koronapandemien har de opplevd en ekstrem økning av henvendelser fra forhandlere.
– Helt siden viruset kom til Europa har henvendelsene økt med godt over 30 prosten. Flesteparten er fysiske aktører som har sett sitt snitt til å komme seg på nett. Vår oppgave er å ruste disse med de nødvendige verktøyene for et langt og godt liv på nett. Det betyr også å forberede dem på at Amazon kommer til å bli en del av deres hverdag, enten som konkurrent eller egen salgskanal, forteller Breen.
Ga økt og internasjonalt salg over natten
Det norgessjefen i Dynamicweb sikter til er at norske forhandlere som skal på nett bør ta stilling til om de skal også hoppe på Amazon-toget allerede nå.
– Vår erfaring fra Sverige, hvor Amazon nettopp gjorde sitt inntog, er at de forhandlerne som var raske med å komme seg på Amazon fikk et stort konkurransefortrinn og økte salget sitt betraktelig over natten. Ikke bare til svenske kunder, men også utover i Europa. Det samme gjelder i Tyskland og Storbritannia hvor forhandlere som typisk har slitt med salg fra egen nettside i koronatider har klart å selge unna mye av varelageret gjennom Amazon. Det viser at man ikke drukner i Amazonjungelen, nettopp fordi kundegrunnlaget er enormt og at søkene presise, sier Breen, og avslutter:
– Vi anbefaler alle norske forhandlere som sliter med nettsalget sitt i dag om å se på strategien sin og hvilke behov de har. For de aller fleste kan Amazon være et svært godt supplement. Lærdommen fra de andre landene er at det lønner seg å hoppe på dette toget tidlig.