Boozt hever vekstprognosene
Boozt var optimistiske da de la fram regnskapstall fredag. Nøkkeltallene utvikler seg positivt, og de hever sin vekstprognose fra 33% til 36%.
Boozt la fredag fram tall for 1. halvår. I likhet med "storebror" Zalando opplever de sterk vekst. I andre kvartal var den organiske veksten for Boozt på 44% (40% justert for valutaeffekter). Omsetningen endte på 715 MSEK. Justert driftsmargin økte med 2,7 prosentpoeng til 4,9%.
For første halvår under ett var den organiske veksten på 38%, mens driftsmarginen økte fra 1,5% i fjor til 2,4% i år. Boozt hever sin prognose for omsetningsvekst for hele 2018 fra 33% til 36%.
Konsernsjef Hermann Haraldsson kommenterer:
– Etter utgangen av første kvartal ble en stabil utvikling kommunisert, som vi tok med oss inn i andre kvartal. Vi har klart å opprettholde trenden for resten av kvartalet, noe som resulterte i en vekst på 44 prosent. Som alltid er det vårt fokus å levere beste mulige kundeopplevelse for å øke lojaliteten til våre kunder. Den positive trenden som vi nå ser i våre nøkkeltall som kundetilfredshet og true frequency viser at vi har byggesteinene på plass for fortsatt vekst.
– Grunnet lavere driftskostnader ble utviklingen i lønnsomheten god i perioden. Dette viser verdien av våre fleksible og skalerbare løsninger både på lager og distribusjon, markedsføring og administrasjon. Den positive driftsutviklingen blir delvis motvirket av en lavere bruttomargin. Forutsetningene forverret seg mot slutten av kvartalet på grunn av den uvanlig lange og varme sommeren i Norden. Siden vi er allergisk mot å bygge opp for store lagre i sesongen, valgte vi å øke kampanjeaktivitetene mot utgangen av 2. kvartal, som presset bruttomarginen. Trenden har fortsatt inn i 3. kvartal.
– Som et resultat av vår solide utvikling i de første seks månedene og fortsatt positiv utvikling for våre nøkkeltall, føler vi komfortable med å heve vårt vekstanslag til 36 prosent for året som helhet. Vi ser frem til et intenst andre halvår med økt fokus på kategoriene Beauty, Sport og Barn kombinert med spennende merkevarelansereringer som Adidas, Reebok og Polarn O. Pyret. Videre vil det bli interessant å følge Booztlet.com fremover da vårt økte fokus muliggjør for en sterkere forflytning inn i off price-segmentet.