Digital suksess for Helly Hansen
Fram til 2016 hadde Helly Hansen ingen direktekommunikasjon med forbrukere. Gjennom en digital transformasjonsprosess har selskapet kommet nærmere kundene og fått betydelig omsetningsvekst.
Helly Hansen har hovedsakelig solgt gjennom forhandlere og i liten grad hatt direktedialog og -relasjoner med forbrukere. I tillegg har selskapet hatt begrensede muligheter til å vise historien om innovasjonene. I 2016 startet derfor selskapets største transformasjon noensinne for å fortelle historien og skape en identitet i den digitale verden. Sammen med Adobe Experience Cloud som teknologipartner fikk Helly Hansen på under et år stor suksess på nett gjennom visuelle og engasjerende handleopplevelser.
Nettsatsingen innebar lansering i 19 land med ulike språkvalg, betalingsmåter og fraktregler. Og Helly Hansen valgte en «mobil først»-strategi. Dette stod i kontrast til mange andre aktørers tidligere nettsatsinger, som ofte måtte bygge inn mobilfunksjonalitet i eksisterende rammeverk og desktop-webløsninger.
Tredoblet omsetning
- 2016 var et stort digitalt vendepunkt for Helly Hansen. Vi hadde en lang innovasjonstradisjon, spennende selskapshistorie og sterk posisjon i nisjemålgruppen blant profesjonelle. Digitalsatsingen ga oss en ny måte å eie og promotere arven vår på. Vi kunne nå bygge kjennskap blant en bredere målgruppe av utendørsentusiaster og engasjere folk som kunne være interessert i profesjonelle klær, sier Chris Hammond, chief digital officer i Helly Hansen.
- Adobe har vært en viktig partner i første fase av transformasjonsprosessen, som endret Hellyhansen.com fra bare netthandel til et globalt forbrukermedium for Helly Hansen. Resultatene er fantastiske og vi har fått 40 prosent vekst i nett-trafikk og over tredoblet omsetningen, legger Hammond til.
Må skape følelser
Netthandel må skape følelser og engasjement, akkurat som tradisjonell butikkhandel. Men uten mulighet til å ta på eller prøve produktene er den visuelle opplevelsen svært viktig. Helly Hansen hadde derfor behov for å inspirere kundene ved å vise utendørsmulighetene med produktene. Alle nye kolleksjoner eller produktlanseringer innebærer derfor attraktive websider med visuelle elementer av alt fra åpent hav til fjelltopper. Websidene blir også personalisert utfra brukerens preferanser.