Helly Hansen har hatt stor digital suksess
Helly Hansen har hatt stor digital suksess

Digital suksess for Helly Hansen

Fram til 2016 hadde Helly Hansen ingen direktekommunikasjon med forbrukere. Gjennom en digital transformasjonsprosess har selskapet kommet nærmere kundene og fått betydelig omsetningsvekst.

Publisert

Helly Hansen har hovedsakelig solgt gjennom forhandlere og i liten grad hatt direktedialog og -relasjoner med forbrukere. I tillegg har selskapet hatt begrensede muligheter til å vise historien om innovasjonene. I 2016 startet derfor selskapets største transformasjon noensinne for å fortelle historien og skape en identitet i den digitale verden. Sammen med Adobe Experience Cloud som teknologipartner fikk Helly Hansen på under et år stor suksess på nett gjennom visuelle og engasjerende handleopplevelser.

Nettsatsingen innebar lansering i 19 land med ulike språkvalg, betalingsmåter og fraktregler. Og Helly Hansen valgte en «mobil først»-strategi. Dette stod i kontrast til mange andre aktørers tidligere nettsatsinger, som ofte måtte bygge inn mobilfunksjonalitet i eksisterende rammeverk og desktop-webløsninger.

Tredoblet omsetning

- 2016 var et stort digitalt vendepunkt for Helly Hansen. Vi hadde en lang innovasjonstradisjon, spennende selskapshistorie og sterk posisjon i nisjemålgruppen blant profesjonelle. Digitalsatsingen ga oss en ny måte å eie og promotere arven vår på. Vi kunne nå bygge kjennskap blant en bredere målgruppe av utendørsentusiaster og engasjere folk som kunne være interessert i profesjonelle klær, sier Chris Hammond, chief digital officer i Helly Hansen.

- Adobe har vært en viktig partner i første fase av transformasjonsprosessen, som endret Hellyhansen.com fra bare netthandel til et globalt forbrukermedium for Helly Hansen. Resultatene er fantastiske og vi har fått 40 prosent vekst i nett-trafikk og over tredoblet omsetningen, legger Hammond til.

Må skape følelser

Netthandel må skape følelser og engasjement, akkurat som tradisjonell butikkhandel. Men uten mulighet til å ta på eller prøve produktene er den visuelle opplevelsen svært viktig. Helly Hansen hadde derfor behov for å inspirere kundene ved å vise utendørsmulighetene med produktene. Alle nye kolleksjoner eller produktlanseringer innebærer derfor attraktive websider med visuelle elementer av alt fra åpent hav til fjelltopper. Websidene blir også personalisert utfra brukerens preferanser.

Helly Hansen

Helly Hansens historie går helt tilbake til 1877, da kaptein Helly Hansen tenkte at mannskapet hadde behov for bedre klær. Han fikk ideen om å bløtlegge bomull i linolje, noe som resulterte i et vanntett materiale som tålte det nordiske klimaet. Det ble startskuddet for den berømte oilskinjakken, som raskt ble populær verden over.

Siden da har innovasjonene blitt mange og selskapet et foretrukket klesvaremerke blant profesjonelle skikjørere, fjellklatrere, seilere og andre. Men for noen år siden innså selskapet at det måtte videreutvikles for å få en sterkere posisjon blant vanlige forbrukere og friluftinteresserte.