Sondre Olstad

Fra omsetningssvikt til økt netthandel under corona-krisen

Omsetningen til landets retailbutikker gikk rett i bakken da Covid-19 slo inn over Norge. Samtidig nådde netthandelen nye høyder.

Tre uker etter nedstengningen hadde omsetningen i butikkene som bruker Front Systems kassesystem gått ned med hele 71 prosent, sammenlignet med uken før og etter at de sterke korona-tiltakene ble innført 12. mars.

-Noen butikker måtte stenge dørene helt. Av de butikkene som holdt åpent var omsetningsnedgangen mellom 50 og 60 prosent sammenlignet med normalen, sier Haakon Skavhaug-Flender, produktsjef og partner i Front Systems.

Grafen viser hvilken effekt Covid-19 har hatt på 700 norske retailere. De lyseblå viser totalt salg og de mørkeblå viser antall åpne butikker. Kilde: Front Systems AS

Fra fysisk handel til netthandel

Samtidig som omsetningen i fysisk butikk gikk ned, skjedde det en voldsom overgang fra fysisk handel til netthandel, og bare tre uker inn i corona-krisen hadde nettomsetningen doblet seg flere ganger.

Nettomsetning i kroneverdi per uke i år. Uke 12 var uken da nedstengingen var i gang. Kilde: Front Systems AS

Skavhaug-Flender forklarer:

-Før Corona-krisen omsatte kundene våre for rundt 10 prosent gjennom nettbutikk, et tall som steg til 45 prosent etter tre uker med unntakstilstand.

Nå som alle butikkene har gjenåpnet, bortsett fra de som har gått konkurs, ser vi at netthandelen har avtatt noe. Det skyldes nok rett og slett at folk flest liker å komme seg ut i butikk, prøve klærne på og få en god handleopplevelse.

Men netthandelen går nok ikke tilbake til hva den var før krisen, mener Skavhaug-Flender.

-Vi tror at denne krisen har fremskyndet det vi har ventet på lenge, nemlig at skillet mellom online og offline viskes ut. Det er ikke lenger snakk om netthandel og butikkhandel. Det er bare handel, hvor fysisk og digitalt er forent. Eller som man sier på engelsk; Unified Commerce.

Digital transformasjon

Corona-krisen gir rom for en teknologiutvikling som normalt ville tatt 10-15 år (kilde: https://www.nrk.no/kultur/korona-gir-boom-for-teknologien-1.14952712).

Retail er intet unntak, og mange ønsker å komme seg på nett i disse dager.

-Vi merker en økende trend ved at vi blir kontaktet av butikker som ønsker nettbutikk. Dette er butikker som har systemer som ikke integrerer med nettbutikk fra før, og som ser nødvendigheten av å være tilgjengelig i flere kanaler sier Skavhaug-Flender.

Haakon Skavhaug-Flender i Front Systems AS melder om økt etterspørsel etter nettbutikk på grunn av endret handlemønster.

Post Nord melder om at to av tre nordmenn handler på nett månedlig (kilde: https://retailmagasinet.no/netthandel-postnord/to-av-tre-nordmenn-handler-pa-nett-manedlig/603985?fbclid=IwAR14XgDKgvt5dOPwQFn3Hb59HafxSJiCERnOt-yDqvQ0xo9iUgAcZSFfQsg), og flere andre aktører innen hjemlevering opplever sterk økning nå etter at korona-krisen inntraff.

- Corona-krisen er med på å endre folks forbruksmønster, og når dette er over vil kjøpsadferden være endret permanent. Da gjelder det å være synlig der hvor kunden handler, avslutter Skavhaug-Flender.

Tidlig ute med rabatter

Hos Motekroken på Beitostølen har nettbutikken hatt jevn og god omsetning gjennom coronakrisen.

Daglig leder Monica Eraker forteller hvordan hun opplevde det da krisen brøt ut:

-Jeg satt i bilen på vei til Gardermoen da jeg hørte på nyhetene, og forsto raskt alvoret i situasjonen. Mange tanker fløy gjennom hodet - hva gjør vi nå?

Vi hadde gått gjennom ulike scenarier tidligere, men dette hadde vi aldri sett for oss.

-Vi var tidlig ute og rabatterte nettbutikken med 40 prosent, en rabatt vi holdt på gjennom hele den første perioden, sier Eraker.

Før dette startet hadde ikke Motekroken så høy omsetning på nett, og nettbutikken fungerte hovedsakelig som et utstillingsvindu for hyttefolket som vil se utvalget før de tar turen innom den fysiske butikken. Det var derfor veldig gledelig at omsetningen fikk seg en boost da corona-krisen kom.

Rabatter og synlighet

-Av konkrete tiltak sendte vi ut sms med rabattkoder, i tillegg til at vi var veldig synlige i sosiale medier. Rabattene promoterte vi også i feed og story på Instagram, og vi opplevde godt salg på grunn av dette. Siden vi bruker Shopify som nettbutikk har vi også muligheten til å selge gjennom Instagram, noe som hjelper oss veldig. Legger vi ut fine og inspirerende bilder der opplever vi ofte at kundene handler, forklarer Eraker.

Fysisk omsetning øker

Etter at hytteforbudet ble opphevet opplever Motekroken at omsetningen i fysisk butikk øker igjen.

-Om vi kommer tilbake til der vi var før krisen gjenstår å se, men vi er jo positive. Jeg tror det er viktig å holde seg positiv og ikke tenke så fryktelig langt frem i tid. Ta vurderinger uke for uke, fornye seg slik at kundene opplever variasjon i utvalget, og holde fokus, sier en optimistisk Eraker.

-Hold fokus og ta vurderinger uke for uke. Monica Eraker hos Motekroken på Beitostølen tror dette er viktig for å drive sunn butikk i tiden fremover.

Nettbutikken gjorde at vi klarte oss

Uten nettbutikken hadde Farmor Ingvarda i Ålesund brukt veldig mye av tiden sin på kundeoppfølging i ulike kanaler.

Eier og gründer Trine Andreassen forteller:

-Hadde vi ikke hatt nettbutikk hadde vi slitt oss ut. Før vi fikk nettbutikken fikk vi mange henvendelser på mail og gjennom chat-funksjonen på Instagram. Vi ønsker å være tilgjengelige for kundene våre, og vi brukte derfor mye tid på å svare på disse henvendelsene. Etter at vi fikk nettbutikken ble det enklere for kundene å se hele utvalget vårt, og de klarer seg mye bedre på egen hånd.

Uten nettbutikken kan jeg med hånden på hjertet si at jeg er usikker på om vi hadde klart dette, sier Andreassen og legger til:

-Vi lanserte nettbutikken vår 1. april. Just in time, kan man vel si.

Nå som folk har begynt å bevege seg mer utenfor hjemmet ser Andreassen at fordelingen av omsetning begynner å normalisere seg igjen, og det er hun glad for.

- Men vi er overlykkelige for at vi har en velfungerende nettbutikkløsning nå i disse coronatider.

Aktive og tilpasningsdyktige

Trine forteller at Farmor Ingvarda har satset på høy tilstedeværelse og fleksibilitet, noe som har fungert godt for dem.

-Vi har ikke kjørt rabatter, men vi har vært personlige, og svart på spørsmål og henvendelser hele tiden. Vi har levert varer på døren til lokale kunder, og har også fått god hjelp av Ålesund Storsenter til hjelp av levering.

Dette har hjulpet oss gjennom en krevende tid, avslutter Andreassen.

Farmor Ingvarda lanserte den nye nettbutikken 1. april og vet ikke om de hadde klart seg gjennom korona-krisen uten denne. Eier og gründer Trine Andreassen og kollega Anne Orø fokuserer på synlighet i sosiale medier og personlig service ovenfor kundene sine.

Lanserte fysisk butikk to uker før krisen

Sondre Olstad, daglig leder i Framsport, startet å selge Hoka sko fra klinikken der han jobber som osteopat. Etter hvert som etterspørselen etter de populære Hoka-skoene økte, åpnet han nettbutikk. I starten av mars åpnet han fysisk butikk i Sarpsborg, rett før corona-krisen brøt ut i Norge.

- Jeg var veldig spent på hvordan dette kom til å påvirke oss, og var selvfølgelig bekymret for at vi ville tape omsetning. Istedenfor opplevde vi 30 prosent økt omsetning i nettbutikken i mars/april sammenlignet med januar/februar, og høyere omsetning i den fysiske butikken enn vi hadde regnet med. Man kan vel si at det har gått over all forventning, sier Olstad og legger til:

- Det har vært tilgang på sko som har hindret oss i å selge mer, produsenten har gått tom og det er ikke mer på lager.

Markedsføring som fungerer

- Vi har selvsagt tatt våre forholdsregler med tanke på smittevern, men vi har ikke gjort noe spesielt i denne perioden for å øke salget. Vi fortsatte med å markedsføre oss på samme måte som vi alltid har gjort. Vi jobber aktivt med produktinnhold om Hoka-skoene, med guider om hvilke sko som passer til forskjellig type bruk, og vi annonserer kontinuerlig gjennom Facebook, Instagram og Google. Vi skriver artikler, lager filmer, tar egne bilder og jobber mye med søkemotoroptimalisering (SEO), slik at innholdet vi lager blir synlig og driver trafikk inn på nettsiden.

-Vi fikk mye presse da vi åpnet butikken i Sarpsborg, og dette har jo vært med på å øke oppmerksomheten rundt Framsport. Vi kjører ikke noe særlig tilbud, men jobber aktivt med de som følger oss gjennom blant annet nyhetsbrev. At vi er til stede i flere kanaler gjør at vi har flere bein å stå på. Digital markedsføring satt i system har vært en åpenbaring for oss.

Sondre Olstad

Selv om Hoka-skoene selger bra til vanlig, har det vært spesielt høyt salg de siste to månedene hvor treningssentrene har stengt og mange ser behovet for gode sko til trening og rekreasjon utendørs.

Kø utenfor butikken

Framsport måtte ikke permittere noen ansatte.

-Vi måtte faktisk få inn flere folk for å ta unna for den store etterspørselen. Jeg var vært i butikken fra klokken 7 hver morgen, og jobbet hele dagen med å betjene kunder, og sende ut varer som har blitt kjøpt i nettbutikken. Det har stått kø utenfor butikken og etterspørselen har vært formidabel, avslutter Olstad.

Artikkelen er skrevet av Front Systems.

Powered by Labrador CMS