I natt økte norsk netthandel med 820 prosent

Da klokken passerte midnatt økte norsk netthandel med 820 prosent sammenlignet med en vanlig dag. Elektronikk, barneprodukter og klær og sko var de store salgsvinnerne.

Publisert

– Salget den første timen av årets største netthandelsdag var 820 prosent høyere enn en gjennomsnittsdag. Det skjer etter en Black Week-uke som til og med torsdag hadde en svært kraftig vekst på 74 prosent sammenlignet med i fjor, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Tradisjon tro la flere nettbutikker ut mange av sine beste tilbud etter at klokken slo tolv natt til Black Friday. Det ønsket helt åpenbart mange nordmenn å benytte seg av.

Elektronikksalget økte 2123 prosent

Kategorien som vokste mest denne første timen, sammenlignet med en vanlig handledag var elektronikk. Der økte salget med hele 2123 prosent. Også barneprodukter, klær og sko vokste med rundt 1000 prosent sammenlignet med salget en vanlig dag.

Klarna leverer betalings- og shoppingløsninger til mer enn 7100 norske nettbutikker. Mellom en tredjedel og halvparten av all norsk netthandel går gjennom deres løsninger. Det er omsetningsstatistikk herfra som danner grunnlaget for funnene.

Ifølge Klarnas salgsstatistikk startet årets Black Week med en dobling av salget på mandag, sammenlignet med fjoråret. De påfølgende dagene har også vært høy, men lavere enn mandag. Veksten den første timen etter midnatt Black Friday var også 23 prosent lavere enn i fjor.

Black Week mer enn tre ganger så stor

– De siste årene har vi sett at større deler av salgsvolumet og tilbudene i økende grad har spredd seg til dagene før selve Black Friday. Mye tyder på at dette er en tendens som fortsetter i år. Samtidig er det verdt å merke seg at Black Friday i fjor fremdeles var mer enn tre ganger så stor som gjennomsnittet av de andre dagene i Black Week, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Den rekordstore interessen for å handle på nett i år tror Klarnas markedsdirektør har sammenheng med koronapandemien og smitteverntiltak.

– Den spesielle situasjonen med koronapandemien og tiltak har ført til at mange netthandelskategorier har hatt en svært kraftig vekst før og under Black Week så langt. Nå blir det spennende å følge utviklingen for årets store netthandelsdag, sier Elvestad.

Oslo og Viken på Black Weeks shoppetopp

Statistikk fra mandag til torsdag i årets Black Week viser at det er innbyggerne i Oslo og Viken som har økt sine kjøp på nett mest i Norge. Mens Oslo-boerne så langt har brukt 92 prosent mer på netthandel enn i fjor, følger Viken like etter med en økning på 85 prosent.

Ifølge Klarnas undersøkelse er også mange av kjøpene som blir gjort i løpet av Black Week godt planlagte. Hele 9 av 10 nordmenn som oppgir at de skal handle i løpet av tilbudsuken sier de regner med å kjøpe produkter som de ellers ville kjøpt, men til en lavere pris. Like mange oppgir at de skal handle julegaver i løpet av tilbudsuken.

– Det viser med all mulig tydelighet at for mange handler Black Week om å spare penger på å finne gode tilbud på produkter de uansett ville ha kjøpt. De fleste er bevisste forbrukere. Hvis prisene ikke er gode nok, så kjøper de ikke, sier Elvestad. (Pressemelding)

Powered by Labrador CMS