Netthandelen øker fortsatt
Netthandelen vokste med 14 prosent i 2016, til en omsetning på 36,5 milliarder kroner.
Det viser tall fra Virkes eHandelsbarometer. Nordmenn handlet oftere på nett i 2016, men for noe lavere snittbeløp enn året før.
Mer julegaver på nett
I 2016 handlet vi en betydelig større andel av julegavekjøpene på nett. I desember ble det handlet varer på nett for 4,1 mrd. kroner. I tillegg kommer netthandelen av julegavevarer i forbindelse med Black Friday: 66 prosent av de som planla å handle på BlackFriday ønsket å handle julegaver på nett, ifølge Virkes eHandelsbarometer.
Mer Click & Collect
Click & Collect, at varene bestilles på nett og hentes i butikk benyttes mer enn tidligere.
Elektronikk, data, klær og sport
eHandelsbarometeret viser at gruppen fra 15 til 29 år, de såkalte Millennialsene, kjøpte totalt varer for 1,9 mrd. i fjerde kvartal, hvorav 30 prosent var innen kategorien pc/nettbrett/mobil/småelektronikk. Deretter sto klær og sport for henholdsvis 18 og 10 prosent av varekjøpene.
Denne gruppen handler også mest med mobilen - Nesten 4 av 10 varekjøp på nett ble gjort med mobil, mens det samme gjaldt kun 4 prosent av kjøpene til gruppen over 60.
I aldersgruppen 30-39 år er klær mest kjøpt, med 21 prosent av netthandelsomsetningen, totalt 1,5 mrd. i fjerde kvartal.
Aldersgruppen 40-59 år har høyest nettomsetning. De handlet varer for 2,5 mrd. i fjerde kvartal. Her er det kategorien pc/nettbrett/mobil/småelektronikk som utgjør største andelen av omsetningen med 24 prosent, mens klær og sport og fritid kommer på andre og tredje plass med omsetning på henholdsvis 15 og 13 prosent.
6 av 10 handler utenlands
6 av 10 nordmenn handler i utenlandske nettbutikker, viser en undersøkelse analysebyrået YouGoy har gjort for Netthandel.no.
Zalando og eBay er de to største utenlandske nettaktørene i det norske markedet. Det handles mest fra Sverige (24,5 prosent). Deretter kommer USA 13,1 prosent) og Tyskland (10,1 prosent), ifølge undersøkelsen.
(Kilder: Virke.no og Netthandel.no)