Nordisk netthandel vokser mest i verden

Ny global statistikk fra 500 millioner nettkunder viser at netthandelen i Norden har vokst med hele 48 prosent det siste året. Mer enn noe annet land i verden.

Publisert

Ifølge en fersk undersøkelsen fra Salesforce opplever luksusklær den største omsetningsveksten med økning på 37 prosent. Tett etterfulgt av produkter til hus og hjem.

Norden har sterkere vekst i netthandelen enn både USA, Canada og Storbritannia. Totalt økte den globale omsetningen innen verdens netthandel med 17 prosent ifølge Salesforce Shopping Index for 3. kvartal 2018. Her er veksten størst:

Norden: 48 %

Canada: 30 %

USA: 18 %

Tyskland: 18 %

Australia og New Zealand: 15 %

Frankrike: 13 %

Storbritannia: 7 %

Netthandlere i Norden bruker i gjennomsnitt 1.320 kroner per bestilling justert etter dagens kurs (156 $). Hele 42 prosent av disse kjøpene er gjort med gratis frakt.

På bare ett år har luksusklær blitt det mest ettertraktede produktet med sterkest omsetningsvekst på 37 prosent. Luksusklær har siden tredje kvartal 2017 til tredje kvartal 2018 forbigått interiørprodukter, skjønnhet og helseprodukter, sportsklær og vanlige klær i omsetningsvekst.

Mobile enheter (mobiltelefon og nettbrett) opplever den sterkeste veksten innen shopping med en vekst på 80 prosent. Av disse handler 66 prosent av brukerne på Apple iOS og 34 prosent på Android.

Til tross for at 3,4 millioner nordmenn nå er på Facebook, står sosiale medier for svært lite av nordisk netthandel. Bare syv prosent av trafikken til netthandelen kommer fra sosiale medier. En økning på to prosent fra i fjor. (Kilde: Salesforce)

Powered by Labrador CMS