Norsk e-handelsrekord

Norsk e-handel er i voldsom utvikling. Kan føre til at en fjerdedel av kjøpesentrene må stenge, tror ekspert.

Publisert

For ellevte året på rad tegner den toneangivende analysen Norsk E-handel et bilde av et digitalt Norge i rivende utvikling:

Med mer enn en fordobling av omsetningen over de siste fem årene fra 51,8 milliarder kroner i 2012, passerer norsk e-handel i år 105 milliarder kroner i omsetning. Det er 16 prosent mer enn i fjor, da norsk e-handel omsatte for 90,6 milliarder kroner. Det skriver DIBS i en pressemelding.

– Går vi fem år tilbake, ville man neppe kunne forestille seg at veksten ville fortsette i så høyt tempo, og at norsk e-handel ville fordobles på bare fem år. Men det er ingenting som tyder på at festen stopper her, sier Johanna Tell, Partner Manager i DIBS Payment Services, som er ledende innenfor nettbaserte betalingsløsninger og en del av Nets.

– Vi ser en konstant økende kjøpelyst blant alle aldersgrupper, samtidig som flere bransjer finner veien til den digitale markedsplassen – som for eksempel dagligvarer og forsikringer, som vinner innpass blant forbrukerne bak skjermene, sier hun.

Mobilen tar over

Det er særlig én faktor som har avgjørende betydning: Andelen nordmenn som har handlet fra mobiltelefonen runder 54 prosent. Det er en stigning på 170 prosent siden 2012, da bare 20 prosent av forbrukerne handlet via mobil og nettbrett.

– Det kan ikke sies tydelig nok: Hvis man ikke optimerer sin nettbutikk og tilhørende betalingsløsninger til mobile plattformer, så har man nesten tapt på forhånd. Vi har mobilen med oss konstant, og vi bruker den mer enn 200 ganger om dagen, så jeg ser kun én vei denne utviklingen kan ta, sier Johanna Tell, og peker på at det er barnefamilier og menn som er de mest aktive mobilshopperne.

Norge helt i front

Ser vi på nett-omsetningen i Skandinavia, ligger landene temmelig nær hverandre: 105,1 milliarder kroner i Norge, 105,7 milliarder kroner i Danmark og 106,4 milliarder kroner i Sverige. Men tar man høyde for at antallet forbrukere i alderen 15-74 år er nesten 10 prosent høyere i Danmark, og at Sverige har mere enn 86 prosent flere innbyggere i denne aldersgruppen, er det ingen tvil; Norge er helt i front.

I Finland omsetter e-handelen for 79,7 milliarder kroner, så her ligger de noe etter sine nordiske naboland.

– Overordnet sett er det stor likhet mellom de nordiske markedene. Det er stor fremgang i alle fire landene, lik som mobilhandelen stormer frem på alle markeder. Ser vi på betaling, har vi derimot vidt forskjellige preferanser. I Danmark er betalingskortet den helt store vinneren, mens nettbanken er altoverskyggende i Finland. Svenskene er glade i å betale med faktura og her i Norge står både PayPal og kortbetaling sterkt, kan Johanna Tell fortelle.

Tror kjøpesentre må stenge

Den massive framgangen i netthandelen kan bli en hemsko for den fysiske detaljhandelen, hvis man skal tro framtidsutsiktene fra DIBS’ egen e-handelsekspert Patrik Müller. Han følger nøye med på det amerikanske markedet, som ifølge Müller typisk er seks-sju år foran det skandinaviske markedet i utviklingen.

– En av de mest synlige tendensene som vi ser i USA akkurat nå, er at fysiske butikker stenger. Prognoser viser at opptil 9 000 fysiske butikker må stenge dørene i løpet av det neste året. Og i løpet av sju år vil en fjerdedel av alle amerikanske kjøpesentre være stengt. Rett og slett fordi forbrukerne foretrekker å kjøpe varene sine på nettet. Tendensen er kanskje ikke overraskende, men den understreker at bedriftene blir nødt til å omstille seg. Forbrukerne har tatt stilling til hvordan de ønsker å handle, lyder det fra Patrik Müller.

Powered by Labrador CMS