Butikkbloggen:

Slik lager du den gode produktbeskrivelsen

Å starte en nettbutikk er enklere i dag enn det noen gang har vært tidligere. Dette har resultert i at nye nettbutikker dukker opp hele tiden, og konkurransen mellom nettbutikken er også hardere. Godt og konsist språk er et stort pluss. Når teksten i nettbutikken er god vil det både drive fram salg og hjelpe deg nå frem til flere kunder.

Publisert

Forstå hvem du skriver for

Butikkbloggen

Denne artikkelen er et samarbeid mellom Butikkbloggen.no og Tekstilforum. Den ble først publisert på Butikkbloggen.no 20/10 2020.

Hvis målgruppen din ikke er definert før du skriver produktbeskrivelser er det ikke mye jeg kan gjøre for å hjelpe. Du må vite hvem du skriver for! Hvis målgruppen er småbarnsforeldre vil informasjonen du formidler være veldig annerledes enn hvis målgruppen er unge mellom 18-23.

Her er to gode eksempler av produktbeskrivelser for regnjakker. Den ene er fra en regnjakke for barn og den andre en regnjakke populær med unge voksne:

Regnjakke for barn

En regnjakke med fôr fra Nordbjørn. Denne fine og funksjonelle regnjakken er vanntett med sveisede sømmer, og har en vannsøyle på 8000. Jakken er i noe lenger modell, og har et stilrent design som passer til alle anledninger. Det myke pilefôret på innsiden av jakken og hetten varmer godt. Jakken har en avtagbar hette, refleksdetaljer og lommer på framsiden. Den fôrede regnjakken holder barnet ditt varmt og tørt i regn og ruskevær! (kilde)

Regnjakke for voksne

Plagget har en avslappet passform og er utformet med inspirasjon fra klassisk regntøy, men i nye versjoner i lettere materialer og med matt finish. (kilde)

Pssst! Husk å ha målgruppen i tankene når du leser alle de følgende tipsene også!

Skriv for de som skumleser

Du kan skrive verdens beste produktbeskrivelser, men faktum er at mange aldri kommer til å lese dem nøye. Mange kunder skumleser tekst på nett, og spesielt produktbeskrivelser.

Gjør det enkelt for kundene dine å finne den infoen de ser etter. Bruk punkter for spesielt viktig info og pass på at det er mye luft (mellomrom mellom tekst) på siden.

Her er et godt eksempel på nettopp dette fra nettbutikken Suser i Sivet:

Husk også at produktbeskrivelser ofte ikke trenger å være lange, og om de må være lange er det viktig å bryte dem opp i avsnitt.

Tone of voice

Tone of Voice er bedriftens skriftlige stemme og gir et umiddelbart inntrykk av deres personlighet. Når du skriver produktbeskrivelser er det viktig å ha dette i tankene. Er bedriftens stemme avslappet og tilbakelent eller profesjonell og formell? For å få til tone of voice på en god måte gjelder det selvfølgelig å ha god styring på målgruppen din og hva som appellerer til dem.

Vær kreativ

Et fargerikt språk har aldri skadet noen. Gå kreativt til verks med hvordan du beskriver produktene dine, så vil du fange kundenes nysgjerrighet og samtidig skille deg ut fra konkurrentene. I en tid hvor det finnes utallige nettbutikker, og flere som selger identiske produkter, gjelder er det å skille seg ut viktig.

Her kan det være lurt å høre med andre ansatte, venner, og kunder om hva som funker for dem. Eksperimenter gjerne, men bare hvis du tåler å få feedback. Fargerikt språk kan også fort bli slitsomt for leseren, så ha det i bakhodet.

Fokuser på fordelene - ikke spesifikasjonene

Hva er det som gjør produktet unikt og hva kan kundene faktisk forvente av produktet? Her gjelder det å få frem hva produktet kan hjelpe kunden din oppnå. Tenk på hvorfor folk kjøper akkurat det produktet. Hva er det de egentlig er ute etter?

Folk kjøper vanntette tursko for å ha tørre føtter og unngå å fryse på lange turer i fjellet - så få frem at dette kan skoene du selger få til!

Jeg nevnte tidligere at du bør bruke punkter for å gjøre viktig info tydelig, men pass på at det ikke blir for mye. Lange lister med fordeler kan også fort bli kjedelig. Få frem det viktigste, og om du har produkter hvor lange lister med spesifikasjoner er nødvendig ville jeg lagt det under en “les mer” eller “spesifikasjoner” fane på produktsiden.

Svar på potensielle spørsmål

Det er ikke alltid at alt om et produkt er åpenbart fra bildene, så her skal du bruke produktbeskrivelsen til å gi svarene kundene dine kanskje har.

Har en jakke du selger refleksstriper, ja, så skriv det i produktbeskrivelsen. Tenk på hvilke spørsmål dine kunder kanskje har når de kikker på produktet. Hva ville du lurt på? Her kan det også være lurt å få hjelp fra andre ansatte, venner, eller faktiske kunder.

Hvis du klarer å svare på alle spørsmålene kunden sitter med, på en ryddig måte, vil det være lite som står mellom kunden og “legg i handlekurv” knappen.

Ikke kopier

Ikke kopier kjedelige produktbeskrivelser rett fra leverandøren, men prøv heller å glede, interessere, og informere kundene dine. Vær entusiastisk når du skriver! Du vet mest om dine produkter og om du er begeistret når du skriver vil det smitte over på kunden.

Powered by Labrador CMS