Illustrasjonsfoto: Zalando
Illustrasjonsfoto: Zalando

Sterk Zalando-vekst

Zalando har utvidet kundebasen betydelig i første halvdel av 2020. Zalando har nå mer enn 34 millioner aktive kunder over hele Europa (20,4 prosent vekst siste år).

Publisert

Til tross for et utfordrende handelsmiljø i mars, vokste selskapet sterkt og lønnsomt mellom januar og juni. Brutto handelsvarevolum (GMV) vokste med 25,1 prosent til 4,72 milliarder euro. Til sammenligning: 3,77 milliarder euro i første halvår 2019. Omsetningen vokste med 19,6 prosent til 3,56 milliarder euro. I samme periode oppnådde Zalando en justert EBIT på 113,3 millioner euro med en margin på 3,2. Zalando fortsetter å investere for å muliggjøre fremtidig vekst. Selskapet vil investere i kundeforhold, øke sitt aktive kundegrunnlag og drive sin plattformovergang.

David Hejgaard, Nordensjef for Zalando, kommenterer:

Vi er veldig fornøyde med den eksepsjonelt sterke fremgangen vi har hatt i andre kvartal. Dette beviser at vi fortsatt er på riktig vei med vår plattformstrategi. Vi kommer til å fortsette satsingen med å få enda flere merkevarer ombord i løpet av året, og er derfor stolte av å kunne presentere ARKET fra H&M Group til alle våre 34 millioner kunder i 17 markeder den 23. august. Weekday og Monki, som også tilhører H&M Group, vil lansere sine nye kolleksjoner på vår plattform i høst.